Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tips och inspiration

”Apple kommer vända upp och ner på sökmarknaden”

Ett stort paradigmskifte väntar om Apple lyckas få till ett eget sök, skriver Daniel Svensson, client director på IUM.

Publicerad: 12 November 2020, 06:42

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

”Jag tror Apple inledningsvis kommer göra affärsmodellen så lik Googles som möjligt”, skriver Daniel Svensson på IUM.

Foto: Pickpik / IUM


Ämnen i artikeln:

AppleSEOGoogleIUM

2019 påbörjades en ganska rigorös granskning av FAANG-bolagen i USA där justitiedepartementet vill gå till botten med hur de lyckats få så pass dominanta positioner som de har, och om möjligt göra det enklare för andra företag att etablera sig i FAANG-bolagens branscher. Granskningen visade bland annat att Google och Apple har ett samarbete som gör att Google per default är sökmotor i alla Iphones som säljs. Detta har resulterat i att hälften av allt Googlesök kommer från Appleenheter, och summan Google betalar Apple för detta motsvarar nästan en femtedel av Apples årliga vinst.

Granskningen av FAANG-bolagen pågår fortfarande och det är inte helt osannolikt att Google och Apples avtal bryts upp på grund av för stor marknadsdominans, eller att det läggs in kraftiga restriktioner kring vad ett sådant avtal får innehålla i framtiden. Apples reaktion på detta verkar vara att de nu utvecklar sitt eget sök. Denna sökmotor skulle vara helt fristående från Google och sömlöst interageras i Apples befintliga ekosystem. Till viss del har Apple redan det i dag med sin röstklient Siri, men Siris slutresultat bygger fortfarande på Google vilket alltså med ett egenutvecklat Applesök skulle förändras. Det är inte orimligt att tro att Apple både en och två gånger gjort matematiska beräkningar och skissat på en framtid där de inte längre är beroende av Google och deras sök.

Som många vet så har sökbeteendet förändrats i USA där nästan 50 procent av alla produktsökningar numera sker inne hos Amazon i stället för hos Google.  Om Apple skulle lyckas med ett eget sök skulle det ske ett ganska stort paradigmskifte i vilken aktör som i slutändan levererar våra sökresultat, eftersom det då blir mer utspritt bland de stora spelarna.  Apple skulle då bli en aktör hela branschen behöver alliera sig med eftersom de står för en så stor andel av Googlesöket. Hur en prismodell från Apple skulle se ut är än så länge okänt men onekligen intressant att fundera på. Om hela ditt företag byter från Windowsmiljö till att helt gå över till Appledatorer och iPhones kanske du får årlig rabatt på deras sök?

”Det här kan vara Apples ess i rockärmen för att etablera sig och växa sin B2B-verksamhet”

Om Apple väljer att avsluta relationen med Google kring söket och köra det i egen regi tror jag sannolikheten är stor att de lyckas. Jag tror de inledningsvis kommer göra affärsmodellen så lik Googles som möjligt för att det ska vara enkelt för byråer och företag att börja använda produkten omgående. Om eller hur affärsmodellen förändras på sikt är svårt att säga, men det är väl inte orimligt att tro att ju mer produkter och tjänster ditt företag har från Apple desto mer rabatter kan du få på deras sök. Det här kan också vara Apples ess i rockärmen för att etablera sig och verkligen växa sin B2B-verksamhet.

Historien säger oss att inte ens Microsoft lyckades ta sig an Google med deras egna Bing-sökmotor, som per default var sökalternativet i alla Windowsdatorer och webbläsaren Internet Explorer. Apple är dock inga noviser när det kommer till sök då man faktiskt erbjuder sökmarknadsföring i sin App Store med sina Search ads. Vidare har Apple slutat rapportera antalet sålda Iphones per kvartal och är inne i en transformation där de fokuserar mer på sina egenutvecklade tjänster med framtida intäktsströmmar från Apple TV+ och Apple Fitness. Dessa tjänster har högre potential till en regelbunden intäkt eftersom de är abonnemangsbaserade och för slutkonsumenter innebär en låg månadskostnad, till skillnad från en ny Iphone som kostar flera tusen kronor.

Av kvartals- och årsrapporter att döma lyckas Apple generellt väldigt bra med att etablera sig i helt nya branscher där de aldrig tidigare haft sin fot. Apple berättade tidigare i år att de inom två års tid kommer ha avslutat samarbetet helt med jätten Intel som stått för processorarkitekturen till samtliga Appledatorer sen 2006. Apple kommer i stället gå över till helt egenutvecklad processorarkitektur som tydligen ska innebära en rad fördelar såsom bättre integrering i Apples ekosystem och bättre prestanda för slutkonsumenterna. Intel har varit väldigt dominerande i processorarkitektur i många år, och hade någon för några år sen påstått att detta skifte nu kommer ske hade branschexperter mest skrattat då det inte ens på papperet låter möjligt.

Hur det blir för konsumenterna i slutändan är nog ganska individuellt och beror på vilket tech-ekosystem du redan har en fot i. Ett intressant scenario vore om man har en smarthögtalare från Amazon i sitt hem och en Iphone från Apple. Kommer vi säga åt Amazons Alexahögtalare att vi behöver nya batterier till vår fjärrkontroll samt ett paket havregryn, och sen be Siriklienten i Iphone att tala om för oss vem som vann Fotbolls-VM 1986? Och utan att egentligen bry oss eller reflektera över vilken aktör som levererar våra produkter och sökresultat så länge precisionen är bra och hastigheten är hög?

Jag tror svaret på den frågan är ja. Marknadsdominans brukar dock inte vara bra för konsumenterna då affärsvillkoren på sikt kan bli sämre och utvecklingen kan stagnera på lite längre sikt. Jag tror det är bra att försöka ha lite koll på hur pass beroende man blir av ett enskilt företags tjänster innan det blir för sent att reagera och göra något åt saken.

Daniel Svensson, client director på IUM

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

AppleSEOGoogleIUM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.