Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tips och inspiration

Adobes Nordenchef: ”Corona lyfter de flexibla företagen”

Publicerad: 24 november 2020, 06:36

Adobes Nordenchef Franck Attia

Foto: Rune Lundø Photography

Förmågan att lyssna till sina kunder och anpassa sig till nya händelser blir avgörande i framtiden. Konsumenter belönar varumärkenas värderingar och handlingar högre än ord, skriver Franck Attia, Nordenchef på Adobe.


Ämnen i artikeln:

Adobe

Under coronapandemin har flertalet företag bytt fokus från att göra vinst till att stoppa spridningen av viruset. Till exempel har lyxvarumärken som Chanel och Louis Vuitton lyckats möta den växande efterfrågan på skydd för vårdpersonal genom egendesignade ansiktsmasker. Carlsberg har producerat handsprit och Tesla har tillverkat respiratorer. I Sverige ställde hygien- och hälsobolaget Essity om en del av produktionen till ansiktsmasker för vård och äldreomsorg. Allt detta har givit en positiv uppfattning till dessa varumärken. Bland annat mot bakgrund av den senaste tidens positiva vaccinnyheter, vad händer med konsumentlojaliteten när pandemin väl börjar avta?

LÄS OCKSÅ: XL outdoor ställer om – tillverkar skydd till vården

”Om lojalitet ska upprätthållas blir det upp till marknadscheferna att överväga hur det ska fortsätta att vårdas i framtida kommunikation”

 

Avgörande att lyssna på sina kunder

En studie från Retail Institute Scandinavia visar att yngre konsumenter både prioriterar och förväntar sig ansvarsfull produktion, hållbarhet och hög etik från de varumärken de handlar ifrån. Bland Generation Y (födda år 1981–1996) och Generation Z (födda år 1997–2012) anser de allra flesta – 75 procent respektive 83 procent – att ett varumärkes profil och syfte är avgörande för att genomföra ett köp. Det visar att de nya och snart köpstarka generationerna ställer allt högre krav.

När världen öppnas upp igen är frågan vilken relation konsumenterna kommer att ha till de varumärken som har vidtagit konkreta åtgärder under coronapandemin. Om lojalitet ska upprätthållas blir det upp till marknadscheferna att överväga hur det ska fortsätta att vårdas i framtida kommunikation.

Här är den stora tillväxten vi har sett inom e-handel i Sverige en uppenbar möjlighet att lära sig mer om sina kunder. Företagen måste upprätthålla den digitala kontakten, försöka förvandla den till långvariga kundrelationer och till och med veta när de ska öka sina ansträngningar mot specifika målgrupper och när det är bättre att hålla en låg profil.

Om ett varumärke bara en gång har visat en vilja att genomföra drastiska förändringar inom till exempel produktion för att stödja ett tydligt syfte, kan man räkna med att konsumenterna förväntar sig detsamma i framtiden. Varumärken med ett tydligt syfte har bättre chanser att dra nytta av den ekonomiska återhämtningen om de lyckas lyssna på sina kunder både i goda och dåliga tider.

 

Franck Attia
Adobes Nordenchef 

Ämnen i artikeln:

Adobe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.