Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tio miljoner ska få Skanova att stå på egna ben

Publicerad: 16 Maj 2001, 08:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:23

Sedan Telia-ägda Skanova blev ett eget varumärke i oktober 2000, har telenätleverantörern lagt tio miljoner kronor på medieköp, främst i print och på internet. Syftet är bland annat att distansiera varumärket från dess ägare Telia.


Skanova, som är en undereleverantör av tele-, bredbandsnät och

internetuppkopplingar, till främst teleoperatörer, sitter i en något knepig

sits. Dels är varumärket ägt till 100 procent av Telia. Dels har företaget

Telia som sin största kund. Detta samtidigt som Skanova är leverantör av

telenät till Telia-konkurrenter som Song Networks, Tele2 och Telenordia. Därför

syns inga spår av Telia i den kampanj som sedan början av maj rullar för fullt

i affärspressen och på affärssajterna.

- Att vi ägs av Telia är inget vi skäms för, men vi vill markera att vi arbetar

affärsmässigt med telekom på grossistnivå gentemot andra företag, säger Marie

Lindqvist, kommunikationsdirektör för Skanova.

Kampanjen, som pågår ytterligare ett par veckor, har också som syfte att mejsla

ut Skanova som marknadsledare med spetsig och bred kunskap och en

samarbetspartner också för företag utanför Telia.

Det kan tyckas som målgruppen, företag som vill ha en underleverantör av tele-

och bredbansnät, är ytterst begränsad. Ändå går Skanova brett i affärsmedierna.

- Målgruppen kan i själva verket vara obegränsad. Varje företag som har ett

stort kundregister kan ju vara intresserat av att sälja telefoni på det, vilket

företag som Hemel gör.

Marie Lindqvist jämför med Intel.

- Våra befintliga kunder kan vi ju skriva brev till eller träffa personligen.

Men det är viktigt för oss att etablera oss i branschen. Våra kunder säljer

tjänsterna vidare och det kan de göra med en större trygghet om de har en

välkänd underleverantör, ungefär på samma sätt som pc-tillverkarna som säljer

datorer med "Intel inside". Intel är ett begrepp för alla trots att inte Intel

säljer produkter till slutkunder.

Skanova körde sin första kampanj i december 2000 då endast i affärspress.

Mediebudgeten låg på uppåt sex miljoner kronor.

- Uppföljningen av decemberkampanjen var postitiv. Vi kunde konstatera att den

hade ett högt uppmärksamhetsvärde.

Kampanjen som rullar i maj går i affärspress som Dagens Industri, Svenska

Dagbladet, Veckans Affärer, Affärsvärlden och Finanstidningen och på

affärsajterna. Mediebudgeten ligger på fyra miljoner kronor.

- Webben känns naturlig för ett företag som jobbar i it-världen och med

elektroniska medier, även om vi inte har använt mediet tidigare.

Skanova har ännu inte gjort någon utvärdering av vårkampanjen.

- Jag tror webben och print kompletterar varandra. Många i vår målgrupp

använder båda medierna.

Skanova använder Sandberg Trygg som reklambyrå och CIA Sweden som mediebyrå.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.