Tidskrifterna fortsätter läcka reklamkronor

Annonsörernas reträtt från tidskriftssegmentet kommer fortsätta, enligt IRM:s prognos. Men trots stora annonstapp finns det fortfarande de som håller sig trogna tidskriftsförlagen.

Det är ingen hemlighet att tidskriftsförlagen lider av motvind i sin strävan att hålla kvar reklamkronorna i sitt segment. Mellan 2013 och 2017 minskade svenska annonsörer sina investeringar i kategorin med 20,6 procent, vilket motsvarar närmare 400 miljoner kronor.

Fallet ser ut att fortsätta även de kommande åren. Förra året landade reklaminvesteringarna inom kategorin på cirka 1,53 miljarder kronor. IRM uppskattar att motsvarande summa hamnar på 1,46 miljarder år 2018 – och fortsätter att dala efter det.

– De digitala investeringarna ökar, men inte nog för att kompensera för tappet på print. Det gäller även prognosen för 2018 och 2019, säger IRM:s vd Madeleine Thor. 

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 44. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-11-05 08.58Uppdaterad 2018-11-05 08.58

Ämnen i artikeln: