Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tidskrifter och internet ökar mest hos mediebyråer

Publicerad: 16 Februari 2001, 13:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Investeringarna ökade mest i internet, fack-, kvälls- och populärpress under januari. Utomhus hörde till förlorarna. Totalt ökade investeringarna med sex procent jämfört med januari 2000 enligt mediebyråernas mediebarometer.


Av huvudmedierna är det bara utomhus och bio som tappar investeringar via

mediebyråerna. Utomhus backar med nio miljoner kronor, eller 23 procent,

jämfört med januari 2000. Bio tappar ännu mer, en tredjedel av investeringarna

har försvunnit sedan januari 2000.

Print ligger bra till hos mediebyråerna. Starkast ökar investeringarna i

populärpressen med 43 procent, 5 miljoner kronor. Fackpressannonseringen ökar

med 26 procent till 28 miljoner kronor.

Även kvällspressen får högre intäkter från mediebyråerna och landar på 27

miljoner kronor. Storstadspress, däremot, ökar blygsamma 1,4 procent.

Tv ökar 9,4 procent till 253 miljoner kronor och internet ökar med 102 procent

i januari i år jämfört med samma månad 2000.

Totalt ökade investeringarna från mediebyråerna med drygt 37 miljoner kronor,

6,2 procent, till 638 miljoner kronor.

Tia Jumbe

Så här ser listan ut för de olika huvudmedierna i januari 2001 i miljoner

kronor, med den procentuella jämförelsen med januari 2000 inom parentes:

TV: 253 (+9,4)

Storstadspress: 114 (1,4)

Lokalpress: 69 (1,4)

Utomhus: 31 (-23)

Fackpress: 37 (33)

Kvällspress: 28 (26)

Populärpress: 17 (43)

Radio: 19 (18)

Internet: 11 (102)

Bio: 8 (-32)

Totalt: 637 (6)

Källa: Mediebyråernas Mediebarometer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.