Tidskriften tappar attraktionskraft

Bonnier Magazines och Aller Media aviserade nyligen stora sparpaket. Egmont Publishing genomförde i slutet av förra året en omorganisation som bland annat resulterade i en personalminskning. Orsaken är kraftigt fallande vinster.

Tidskrifterna har länge brottats med fallande räckvidder - en trend som inte ser ut att avta.

Bonnier Magazines har de senaste tio åren tappat cirka 1 miljon läsare, enligt Orvesto konsument. Allra mest har Vecko-Revyn tappat, som minskat antalet läsare med drygt 60 procent sedan 2008. Kanske inte så konstigt då den unga målgruppen i hög grad anammat digitala medier. 

Men bland Bonnier Magazines titlar är det framför allt en som gått emot strömmen - M-magasin har ökat räckvidden med hela 28 procent sedan 2008 - även om titeln sett en tillbakagång sedan 2014.

Totalt 55 tjänster kommer att försvinna inom Bonnier Magazines & Brands, dessutom ska affärsområdet införlivas i Bonnier News Lifestyle vid årsskiftet.

Aller Medias titlar har procentuellt sett tappat ungefär lika mycket som Bonnier Magazines sedan 2008. Sett till antalet läsare är det dock ungefär 1,2 miljoner läsare som har övergivit förlagets titlar. 

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 44.

 

 

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2018-11-02 10.03Uppdaterad 2018-11-05 09.35

Dela artikeln: