Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tidningsnätet större än Citypaketet

Publicerad: 12 Februari 2009, 04:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Tidningsnätets 55 lokaltidningssajter har högre räckvidd än storstadstidingarna - även i storstäder. "Webben har gjort att man faktiskt håller kontakten med sin lokala hemort", säger Internetsäljarnas vd Martin Irborg.


Enligt Orvesto Internets novembersiffror lockade Citypaketets tre sajter Dn.se, Sydsvenskan.se och Gp.se 532.000 individer i de tre storstadsområdena. Därmed fick de stryk av Tidningsnätets lokaltidningar, vars siffra var 624.000. Detta trots att endast ett par av de 55 sajterna utgår från storstäderna.

Martin Irborg, vd på Internetsäljarna som driver Tidningsnätet, tror att webben har förändrat konsumenternas läsvanor.

- Storstäderna är inflyttningsorter. Förut tog man inte med sig papperstidningen från Sundsvall, eller vad det nu kan vara, utan klippte banden. Internet har gjort att man faktiskt håller kontakten med sin lokala hemort, säger han.

Samtidigt har många lokaltidningssajter produktutvecklat och fått en ansiktslyftning de senaste åren.

- Det har hänt mycket det senaste fem åren. Nu finns det ett värde i att gå in och titta på dem, säger han.

Men många landsortstidningar har fortfarande mycket svårt att tjäna pengar på sina sajter. Som Dagensmedia.se tidigare berättat uppgick de fem största landsortstidningarnas annonsförsäljning till ungefär en miljard kronor förra året - men bara 50 miljoner kronor kommer från nätet.

Men Martin Irborg märker inget av det, säger han.

- Vi går som tåget och ökade 75 procent i januari.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.