Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tidningskungen lackar ur på förlagens dåliga erbjudanden

Publicerad: 14 Maj 2008, 11:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Tidningsprenumerationssajten Tidningskungen.se har tröttnat på förlagens dåliga prenumerationserbjudanden. Nu lanseras därför ett nytt kundlogin som gör det möjligt för förlagen att enklare administrera sina erbjudanden och att se både sin egen och konkurrenternas försäljningsstatistik.


- Förlagen borde skärpa till sig och förstå att vi är en kanal med stor potential. Vi gör det här både för deras och vår skull, säljer förlagen mer prenumerationer tjänar också vi mer pengar, säger Johan Sundström, vd på Tidningskungen.se.

Via den egna inloggningen kommer 300 chefer på cirka 200 magasinsförlag att månadsvis få försäljningsstatistik för varje titel som går att jämföras med de tre viktigaste konkurrenterna.

- Statistiken är enbart baserad på hur mycket förlagen säljer på vår sajt.

Enligt Johan Sundström är en konverteringsgrad på 3-5 procent okej, men det finns titlar som har kommit upp i 35 procent. Ett sätt att enkelt öka försäljningen kan exempelvis vara att ändra informationstexten eller uppdatera omslaget.

- Förlagen får snabbt besked om de ligger rätt eller fel i sina erbjudanden. Det här kan nog bli en väckarklocka.

Tidningskungen.se säljer cirka 10.000 prenumerationer per månad. I april var Cosmoplitan den mest besökta tidningen på sajten med 4.020 besökare, Elle Interiör sålde flest prenumerationer med sina 211 stycken, och högst avslutsandel hade TV-Guiden som låg på 41,92 procent.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.