Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tidningen Vroom läggs på is

Publicerad: 27 Maj 2008, 08:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

Vroom Magasin skickas ut till personer som väntas byta bil inom tolv månader. Men bilmarknaden är inte mogen för så avancerad dr. Nu tar tidningen paus.


Vroom Magasin ges ut av Vroom Stockholm, som analyserar statistik om bilmarknaden åt generalagenter, handlare och andra aktörer i bilbranschen.

- Hälften av dem som får Vroom Magasin kommer att byta bil inom ett år. Vi hittar dem genom våra analyser av bilregistret. Det går att hitta röda trådar och dra slutsatser om vilka som planerar att byta bil, säger Daniel Nilsson, chefredaktör på Vroom Magasin.

Vroom har kommit ut i sju nummer sedan starten i april 2007.

- Vi startade för att vi hittade ett glapp i marknaden. Efter tv-reklamen lämnar generalagenterna allt ansvar på handlaren, som inte har så mycket att välja mellan förutom lokalpress och DN Motor. Vroom Magasin är ett mellanläge som når köparna vid rätt tillfälle.

Men annonsörerna har inte varit lättövertygade. Vrooms täckningsgrad är för låg och nu tar tidningen paus i ett år för att bearbeta marknaden och vidareutveckla konceptet. Bland annat finns tankar om att göra tidningen rikstäckande. Än så länge ges den ut i 25.000 exemplar i Stockholm, Göteborg och Malmö. Även formen ska göras om.

- Vi behöver inte göra vinst på tidningen, det räcker med att gå runt. Det är en tjänst vid sidan om vår huvudprodukt, webbtjänsten.

Hittills har omkring 10 av tidningens 68 sidor varit annonser. För att gå runt behövs 14-15 sidor, säger Daniel Nilsson.

- Vi vill inte ha för mycket annonser, då blir det inget magasin.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.