Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tidningen Vision överväger fullformat

Publicerad: 24 Juni 1999, 11:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Tidningen Vision hoppas att ett storformat ska hjälpa till i kampen mot konkurrenten Resumé. Vision har också planer på att ge ut ett magasin om design.


Flera dagstidningar överväger ett mindre format och tabloidtidningarna skär sig

allt mindre. Detta gäller inte Sprays reklam- och mediebranschtidning Vision

som funderar på att gå från tabloid till en fullformatstidning, samma format

som Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Under en konferens som pågår i Cannes under veckan diskuterar Visions redaktion

som bäst hur tidningen ska relanseras till hösten för att komma ikapp

konkurrenten, Bonniers-ägda Resumé.

I diskussionsunderlaget på konferensen står att läsa följande punkter i urval:

* "Välkommen till Sveriges största tidning om den nya ekonomin."

* "Nya Vision är en affärstidning för den nya ekonomin fokuserad på

medieindustrin

* Den nya formen syftar till att visualisera Visions särart."

* "Fullformatet ska bidra till att associera Vision till en seriös

journalistiskt journalistik, formen är också vald för att den inte lätt låter

sig kopieras av våra konkurrenter. Den sticker ut och erbjuder våra annonsörer

och reklambyråer ett unikt format."

Visions redaktionschef Pontus Forsström vill inte närmare kommentera planerna

på en fullformatstidning, som just nu diskuteras i Cannes.

- Vi söker nya sätt att komma runt konkurrenterna. Men höstens planer är ännu

inte spikade. Någonstans vill vi tona fram som en affärstidning. Och den här

branschen behöver ju onekligen förnyas.

Vision har också planer på att lansera ett magasin om "kommersiell design".

Tidningen skulle komma ut sex gånger per år.

- Vår övergripande strategi är att lansera nischprodukter varav ett magasin för

kommersiell desgin magasin är ett av de områden vi tittar på. Men att den ska

komma ut, och då sex gånger per år, har inte jag sagt, säger Pontus Forsström.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.