Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tidningen Mobil får konkurrens från IDG

Publicerad: 24 Augusti 1999, 05:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

IDG lanserar i höst tidningen Personal Companion World. Därmed får det lilla förlaget Modern kommunikation, som ger ut tidningen Mobil, konkurrens från det globala datatidningsförlaget IDG.


Personal Companion World handlar om affärsnyttan med avancerade mobiltelefoner,

handdatorer och de lättaste bärbara datorerna. Den fokuserar också på

produkterna. Målgruppen är människor i yrkeslivet som utnyttjar den senaste

tekniken för sin kommunikation. All enligt Sven-Erik Remmare, affärsutvecklare

på IDG.

- Vi har sett behovet av en sån här tidning, både från läsar- och

annonsörssidan. Framför allt från Mikrodatorns läsare.

Tänkta annonsörer är tillverkare av de produkter tidningen skriver om och

programleverantörer.

Annonspriserna ligger i höst i linje med Mikrodatorns, 56.000 kronor per

helsida. Priserna efter nyår är ännu inte fastställda.

- Innehållsmässigt finns det idag ingen tidning som ligger där Personal

Companion World ligger, men annonsmässigt kommer den att konkurrera lite med

tidningen Mobil, säger Sven-Erik Remmare.

Tidningens måtto "Allt om mobil, data och kommunikation" är dock snarlikt

tidningen Mobils: "Allt om mobil telekommunikation". IDG har också tidigare

försökt ta annonsörer från Mobil med tidningen Teleaffärer som till en början

skrev en hel del om mobiltelefoner.

Den 14 oktober och 25 november skickas Personal Companion World med som bilaga

i tidningen Mikrodatorn. Tidningen blir sedan fristående i februari år 2000.

Då ska tidningen ges ut i magasinsformat och ha en upplaga på 20.000 ex.

Distributionen sker genom prenumerationer och kioskförsäljning. Chefredaktör

blir Torgny Palm på Mikrodatorn.

Eva Wisten

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.