Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tidningen Mobil etablerar sig i Norge

Publicerad: 29 September 1999, 09:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Nu ska Tidningen Mobil lanseras på den norska marknaden. Tidningen ska distribueras av Narvesen som i Sverige äger Pressbyrån, 7 Eleven och Interpress.


- Vi gör det här för att tjäna pengar, så cyniska är vi. Det finns en marknad i

Norge och vi har inga direkta konkurrenter där, säger Patrik Mellin,

affärsutvecklare på Modern kommunikation förlag.

Första numret som kommer i mitten av november trycks i en upplaga på 20.000

exemplar. Målet är att få en räckvidd på 45.000 läsare i prenumererad upplaga

och lösnummerförsäljning. Norska Tidningen Mobil får till viss del liknande

utseende och samma innehåll som den svenska förlagan.

- Vi kommer att återanvända en del material, men ha egen norsk redaktion. Vi

återanvänder det material som fungerar på den norska marknaden, till exempel

tester i den mån produkterna är exakt likadana, säger Patrik Mellin.

I samband med lanseringen vecka 46 kommer tidningen att exponeras maximalt i

Narvesens butiksnät över hela Norge samt i en rikstäckande radioreklamskampanj.

Chefredaktör för den norska mobiltidningen är Berit Metlid och

annonsförsäljningen kommer att skötas av medieförsäljningsbolaget MMK A/S.

Första numret nästa år kommer i februari och tidningen får en utgivningstakt på

nio nummer under första året.

- Det här är första steget i en etablering på en ny marknad, sedan får vi se

vad nästa steg är. Ingenting är otänkbart, säger Patrik Mellin.

Förlaget Modern Kommunikation ger i Sverige ut Tidningen Mobil och

TelecomReport.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.