Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tidningen Föräldrar & Barn byter partner

Publicerad: 4 Oktober 1999, 10:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Föräldrar & Barn byter säljbolag till egna Mediabolaget Försäljning. Anledningen är att förra säljföretaget Projektinitiativ har köpt en konkurrent, gratistidningen Med barn.


- Det är framför allt på annonsmarknaden som den är en konkurrent. Vi är inte

rädda för konkurrensen, men går inte att ha samma annonsförsäljning, säger

Gunnar Wesslén, delägare i Mediabolaget och Föräldrar & Barn samt redaktionellt

ansvarig i den senare.

Samtidigt satsar företaget på att utveckla både tidningens innehåll och

utseende.

- Vi vill modernisera tidningen, det är dags för det. Nu tar vi ett samlat

grepp och gör tidningen luftigare, modernare. Vi kommer också att vässa

tidningen lite innehållsmässigt.

Dessutom samarbetar företaget med en konsult för att hitta nya lösningar vad

gäller tidningens distribution.

- Vi har som syfte att vidga distributionen, titta efter nya

försäljningsställen. Idag distribueras vi genom Tidsam och normala

försäljningsställen. Vi vill hitta nya vägar och sälja tidningen till exempel i

butiker som har babyrelaterade produkter. Vi hoppas kunna öka försäljningen på

det sättet, säger Gunnar Wesslén.

Nyligen berättade Hachette att de för nästa år planerar att ge ut Elle Junior

som egen tidning. Men det är inte anledningen till den nya aktiviteten hos

Föräldrar & Barn.

- Det har inget med Elle junior att göra. Jag tror inte de kommer att påverka

oss så mycket. De kommer av nödvändighet att vända sig till äldre målgrupp, det

går inte att fylla en hel tidning med bebismode.

Nyordningen gällande annonsförsäljningen för Föräldrar & Barn gäller med

omedelbar verkan. Omgörningen ska vara färdig i något av de första numren nästa

år.

Tidningen Föräldrar & Barn har en totalupplaga på 30.000 ex.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.