Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tidningen 90tal dör men återuppstår

Publicerad: 27 September 1999, 06:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Det litterära magasinet 90tal läggs ned efter novembernumret. Därefter återuppstår magasinet under nytt, ännu hemligt, namn på andra sidan millennieskiftet.


- Vad tidningen ska heta kan jag inte säga. Det är hemligt. Vi har också utlyst

en namntävling, och är fortfarande öppna för nya förslag. Runt årskiftet

bestämmer vi oss definitivt, säger Linda Särösand, marknadschef på 90tal.

Av naturliga skäl är det inte första gången tidningen råkar ut för ett

namnbyte. Sist det begav sig var när tidningen 80tal blev 90tal vid förra

decennieskiftet.

Då stöptes också tidningen om från sin fanzineliknande form till ett betydligt

mer slickat magazin. Vid millennieskiftet kan det också bli "vissa förnyelser".

- Men även om det sker grafiska förändringar ska vi utgå från samma grund.

90tal har idag en upplaga på 4.000 ex varav 2.500 är prenumererade.

Den typiske läsaren är från 23 år och uppåt, män och kvinnor jämnt fördelat.

Hela 90 procent är akademiker och läsarna har en övervikt av läkare, lärare och

advokater. Åtta procent av läsarna går regelbundet på muséer och utställningar.

En helsida kostar 7.800 kronor.

Förlaget omsätter 3 miljoner kronor i år. Då ingår också tunga arrangemang som

Stockholms poesifestival.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.