Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tidningar blockerar Telia - protesterar mot Surf Open

Publicerad: 15 Februari 2008, 05:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Flera Bonnier-tidningar ska blockera sitt innehåll till Surf Open, Telias browser för mobilkunderna. Tidningarna anser att Telia blockerar webb-annonserna.


- Det är helt oacceptabelt om innehåll exponeras i Telia Surf Open utan att annonser syns. Jag tror att alla innehållsleverantörer kommer att genomföra tekniska bojkotter mot sådana försök att kapitalisera på tidningarnas redaktionella material, säger Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen.se

Fler tidningar stryper sitt innehåll till Telia.

- Vad jag vet är redan aftonbladet.se och di.se igång med blockeringen. Jag hoppas att fler kommer att ansluta under dagen, men det är inget officiellt eller tvingade. De som tycker att det här är fel har en enkel möjlighet att protestera, säger Joachim Jardenberg,vd på Mindpark.

- Jag är inte mycket för bojkotter, men här har Telia gått alldeles för långt. Jag har sagt det förr, operatörerna uppför sig som idioter. Vi måste protestera mot den här sortens dumheter, vi måste hjälpa till att uppfostra dem. Jag har rekommenderat samtliga Mindpark-sajter att införa blockeringen.

Han berättar att 147 norska medieföretag nyligen har meddelat att de starta en bojkot den 1 mars.

- Vi har byggt upp mobila sajter som vi vet fungerar och ger en bra användarupplevelse. Att Telia ska gå in, utan vårt medgivande, och bygga om dem på vägen ut till användaren är bara så galet att det inte går att beskriva. Tänk om en bredbandsoperatör gjort samma sak med vanliga webben, eller om tidningsutgivarna börjat klippa och klistra i tidningen innan de lade den i brevlådan.

I början av nästa öppnar Telia Surf Open. Det blir en ny kanal för annonsering på mobilen. Surf Open är ett område högst upp på mobilskärmen. Där ska finnas en plats för en annons.

- Vi tror att den här annonsplatsen blir verkligt attraktiv, säger Kenneth Karlberg, chef för Telia Soneras mobilitetstjänster, till Ny Teknik.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.