Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Tidningar bäst för annonsörer"

Publicerad: 14 November 2008, 05:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Annonsering i magasin leder till lika mycket försäljning som i tv - och kostar en tredjedel så mycket. Det hävdar den brittiske reklamkonsulten Tim Lucas, som igår gästade Allerdagarna. "En lågkonjunktur är bra för tidningarna", säger han.


Tim Lucas driver White Lodge, som konsultar tidningschefer om reklamförsäljning och varumärkesbyggande. Han har tidigare varit chef på förlaget Hearst och ABC. Igår talade Tim Lucas på Allerdagarna. Dagens Media fick en pratstund med honom efteråt.

Tim Lucas evangelium är att magasin och tidningar är det absolut bästa mediet för annonsörer. I en jämförelse med tv tar han framför allt upp tre argument:

• Annonsering i tidningar kostar mycket mindre• Det är lättare att nå unga människor i magasin• Konsumenterna är vänligt inställda, och förväntar sig, reklam i magasin medan de ogillar reklamavbrott i tv.

- Det leder till en större effekt eftersom att konsumenter gillar reklam som känns relevant, i vilket medie det än rör sig om. Men det är lättare att få relevant reklam i magasin, säger Tim Lucas.

Läsarna flyttar till nätet. Ska inte annonsörerna följa efter?

- Nätet är fantastiska nyheter för tidningar. Internet, precis som tidningar, samlar ihop människor som har samma intressen och det är bra för annonsörer. Men många använder inte nätet så mycket som vi tror. Många konsumenter är inte aktiva på nätet. Jag har alltid förespråkat mixade mediestrategier. Det finns också mängder med bevis för att annonsering i tidningar kan dra trafik till nätet.

Tim Lucas tillhör inte de som tror att print är på väg att dö ut. Det totala läsande av tidningar ligger i princip konstant, men det blir fler titlar och därmed mindre läsare per titel, menar han.

- När jag tittar på tidningsmarknaden i Sverige ser jag inte en bransch som lider. Den har vissa utmaningar men det är viktigt att påpeka att tidningar har varit med när elektriciteten uppfanns, när bilen och flygplanen uppfanns, och de är med fortfarande.

I lågkonjunkturer fokuserar många annonsörer på säljdrivande marknadsföring. Kan magasin leverera det?

- Absolut. Många undersökningar visar att annonsering i magasin leder till lika mycket försäljning som i tv. Men kostar en tredjedel så mycket. Lågkonjunktur borde vara bra för tidningar och de måste bli bättre på att föra fram mediets fördelar, inte bara de olika titlarnas.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.