Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tidning för hemlösa sålde slut

Publicerad: 30 Oktober 2001, 08:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Faktum, Göteborgs nya tidning för hemlösa, tog snabbt slut. Totalt har 14.000 exemplar sålts under oktober.


- Anledningen till att tidningen sålt så bra är en kombination av att den är

ett socialt projekt, att den är prisvärd och har ett bra innehåll, förklarar

chefredaktören Per Adolfsson.

Vad innehåller tidningen?

- En blandning av sociala reportage och reportage om oetablerad kultur. Den är

även väldigt lokalt anpassad till Göteborg.

Hur har annonsförsäljningen gått?

- Vi jobbar på det. Det är ju en nystartad tidning, men vi har en annons i det

här numret. Vi har en del sponsorer som betalar 10 000 kronor mot att de får

sin logotype tryckt i tidningen. Vi har även jobbat en del med utbyte.

Exempelvis hjälpte ManPower oss att bygga upp en ekonomisk struktur mot en

helsidannons.

Har ni några konkurrenter?

- Nej det har vi inte. Faktum är den första tidningen som säljs av hemlösa i

Göteborg. Den fungerar ungefär som Situation Stockholm och Malmös motsvarande

tidning Aluma, men den skiljer sig ganska mycket i form och innehåll främst i

och med att vi skriver om oetablerad kultur.

Första numret av Faktum kom ut i slutet av augusti och såldes i cirka 9000

exemplar. Tidningens målgrupp är enligt Per Adolfsson bred, men den riktar sig

främst till göteborgare mellan 15 och 35 år. Kostnaden för tidningen är 30

kronor och den kommer ut sista torsdagen i varje månad elva gånger om året.

Malin Jöud

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.