Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Thomas Mattsson om nya Aftonbladet.se

Publicerad: 7 Januari 2009, 13:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Dagens Media bad Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen Digitala Medier, att recensera nya Aftonbladet.se. "Det ska bli intressant att följa om prishöjningarna accepteras", säger han.


- Aftonbladet.se motsvarar förväntningarna på en redesignad mediesajt 2009. Sajten är bredare, vilket passar stora bildskärmar, och den har fler funktioner framför allt i form av topplistor, säger Thomas Mattsson. Han fortsätter:

- Min spontana reaktion är att Aftonbladet.se har gjort en genomtänkt redesign, som inte stöter bort dem som är vana vid den gamla formen, och eftersom det rör sig om marknadsledaren kommer det att få efterföljningar på andra nyhetssajter.

Framför allt intresserar sig Thomas Mattsson för de nya annonsformaten på Aftonbladet.se. Annonsplaceringarna är mindre dominerande än tidigare, för att motverka banner-blindhet. Samtidigt har Aftonbladet ökat annonspriserna på sajten.

- Det innebär att sajten kräver mer av läsarna, de måsta skrolla mer för att annonsörerna ska få samma exponering som tidigare. Det ska bli intressant att följa om publiken beter sig som man hoppas, och om marknaden accepterar prishöjningen. Men jag räknar med att Aftonbladet har gjort ett grundligt förarbete bland läsare och annonsörer, säger Thomas Mattsson.

Om prisökningarna accepteras är han inte främmande för egna höjningar av annonspriset.

- Många kritiserar antalet och storleken på annonserna, och den påverkan som stora annonser har på uppladdningstiden. Om prishöjningarna fungerar innebär det att vi kan få mer redaktionellt material, utan att intäkterna minskar.

Thomas Mattsson konstaterar att Aftonbladet.se har tonat ner exponeringen av webb-tv, som tidigare var högst upp i högerspalten.

- Det kan man göra när man är en så kraftig marknadsledare som Aftonbladet.

Han tror samtidigt att Aftonbladet kommer att göra en större satsning på webb-tv framöver.

- Kanske inte innehållsmässigt, för det är redan omfattande, men de kommer troligen att bygga en tv-sajt eller en portal för Schibsteds webb-tv-innehav.

Thomas Mattsson förutspår att nästa steg blir att ta bort vänsterspalten, som redan är borta på bland annat undersajten Wendela.

- Den förändringen vågade de sig inte på denna gång, men det är självklart något de funderat över.

Varför vågade de inte?

- Den modell som Aftonbladet.se har utvecklat har blivit en standardmall för svenska nyhetssajter. De enda som inte följer den är de sajter som länge var underutvecklade på webben i förhållande till sin storlek, det vill säga dagstidningarna. De valde bort vänsterspalt för att utskilja sig och nu har utvecklingen allt mer gått mot att vänsterspalterna försvinner.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.