Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Thomas Juréhn startar utbildning för printrådgivare

Publicerad: 16 Januari 2007, 10:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Tillsammans med Sveriges Tidskrifter startar MECs gamla printchef en tidskriftsutbildning för printrådgivare. Utbildningen syftar till att ge en fördjupad kunskap om tidskrifter.


Tidigare printchefen Thomas Juréhn kommer att få titulera sig själv rektor för utbildningen som startar under 2007. Utbildningen bekostas av Sveriges Tidskrifter och är gratis för deltagarna.

- Det ska bli väldigt kul att få göra det här. Det är verkligen ett hedersuppdrag, säger Thomas Juréhn.

Han berättar att utbildningen är utformad efter en dansk förlaga som heter Magazine Academy. Sveriges Tidskrifter har uppmärksammat utbildningen och bad Thomas Juréhn komma med ett förslag på hur den skulle kunna se ut i Sverige.

Under 2007 kommer 40 stycken printspecialister få möjligheten att gå utbildningen. Uppdelat på två klasser om 20 kommer de att få delta i vardera fyra seminarietillfällen.

Thomas Juréhn beskriver utbildningen som mycket praktisk i sin utformning. Korta föreläsningar ska varvas med grupparbeten för att kunskaperna ska sätta sig. Vissa av momenten i utbildningen är obligatoriska och den student som klarar utbildningen får ett diplom. Kursdeltagarna handplockas i samråd med printcheferna på respektive byrå.

- Att gå utbildningen är gratis förutsatt att studenten klarar kraven för utbildningen. Om man av någon anledning misslyckas så får arbetsgivaren stå för utbildningskostnaden. Den är ännu inte fastställd, men vi kan tänka oss någonstans mellan 20.000 och 30.000 kronor, säger Thomas Juréhn.

Enligt honom är förhoppningen att utbildningen även ska fortsätta efter det första året, men inget är ännu bestämt.

- Det får utvärderingen avgöra, säger Thomas Juréhn.

Erik U:son Dahlström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.