Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Thomas Albrektson: -TU lever kvar i den gamla världen

Publicerad: 24 Februari 2000, 08:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:31

Mediacoms koncernchef Thomas Albrektson går till attack mot TUs uttalande i artikeln "Annonsörföreningens rekommendation olaglig?" publicerad här på dagensmedia.se den 23/2.


Avreglering av de gamla medieprovisionerna, som tidigare bland annat reglerades

mellan TU och mediebyråerna branschorganisation (GAF), har tveklöst radikalt

ökat transparensen på marknaden och samtidigt ökat mediebyråernas betydelse.

Annonsörföreningens arbete tillsamman med mediebyråerna har inneburit den mest

betydelsefulla förändringen i mediebyråbranschen under 20 år. I den gamla

världen var det faktiskt så att TU "auktoriserade" mediebyrån till "av TU

godkänd annonsförmedlare" - säljaren "auktoriserade" köparen! En roll för TU

gentemot dess medlemmar som måste varit synnerligen betydelsefull.

Att mot denna bakgrund få läsa TUs häpnadsväckande uttalande i DM 23/2 att

"Annonsörföreningens (läs TUs kunder) utspel innebär att branschen är tillbaka

i ett läge som påminner om tiden innan den nya konkurrenslagen kom 1995" samt

"Vi tycker att de kunde ha fullföljt det vi var överens om" visar bara att TU

lever kvar i den gamla världen. Att TU själva försökte övertyga

Konkurrensverket om betydelsen av en reglerad marknad var en nödvändighet, har

man tydligen glömt bort....och att vad gäller överenskommelsen med

Annonsörföreningen och övriga parter i "samsynsdokumentet" har alla parter

fullföljt detta, möjligen med något enstaka undantag av TUs medier. Aldrig

har väl konkurrensen mellan medierna varit tuffare än nu och aldrig har TU

mediernas marknadsandel under de senaste 20 åren varit lägre än nu. "The market

rules".

Inför avregleringen 1998/99 drev TU intensivt en linje att de gamla

medieprovisionerna skulle bort och att dessa skulle bli en del av "ett lägre

annonspris". I potten låg cirka 450 miljoner kronor av Annonsörernas

investeringar i traditionella huvudmedier. Effekten av ett sådant scenario

skulle ha blivit att de små och mellanstora varumärkesannonsörerna, helt eller

delvis, skulle få ökade annonspriser upp till strax över 5 procent

(motsvarande den gamla provisionen). Något som inte hände tack vare

Annonsörföreningens arbete tillsammans med mediebyråerna.

Under 1999 har vi kunnat konstatera att valet av mediebyrå alltmer är av

strategisk betydelse för varumärkesannonsörerna - aldrig har väl rörligheten

varit större!. Något vi bland annat kan tacka avregleringen för. Med facit i

hand kan vi konstatera att vi (mediebyråerna) borde drivit denna utveckling

själva långt tidigare och vi kan samtidigt generat konstatera att vi själva

också varit en bidragande orsak till att mediebyråerna just uppfattats som

"annonsförmedlare" och "bankirer" genom vår tidigare branschreglering

tillsammans med TU.

Sent omsider tecknades detta "samsynsdokument" mellan TU, övriga medier,

Annonsörförening och GAF. Helt felaktigt enligt TUs uttalande i DM 23/2, var

avsikten inte att "helt få bort rabatterna". Priset på annonsutrymme styrs av

samma mekanism som i andra branscher - tillgång och efterfrågan. Inget medier

sätter själv sina priser (gäller även TU medier) - det gör köparen. TU medier

har vid mer än ett tillfälle försökt att saluföra "inga rabatter" eller "följ

vår prislista" i tron att de vet bättre än marknaden - det kommer aldrig att

lyckas. Vilket vi också sett exempel på under 1999. Avsikten med

"samsynsdokumentet" var att branschens parter var överens om att

övergångsreglerna under 1999 skulle vara kostnadsneutrala och transparenta,

det vill säga ingen av parterna skall kapitalisera på förändringen - vilket

också blev resultatet under 1999 genom bi-laterala avtal mellan respektive

medium och mediebyrå.

Avsikten med en branschnorm - 6 procent - som vi tolkar den, är att få en

tydlig, transparent, fungerande marknad för seriösa mediebyråer, annonsörer ,

traditionella medier och inte minst betydelsen av god reklam som

konkurrensmedel. Något som gynnar seriösa och kvalitativa medier, bland annat

TU medier. Att TU mot denna bakgrund tar ställning mot Annonsörföreningens

förslag till en branschnorm kan omöjligt vara förankrat bland medlemmarna.

Verkligheten går snabbare än "myndigheten" TU. Idag genomför Annonsörer

tillsammans med mediebyråer medieköp helt utanför de gammal "reglerna" och

alltmer i den nya ekonomin med barter, crosspromotion, event, online, och så

vidare utanför de traditionella medierna. Inom kort är några annonsörer själva

"mediet" och medieägaren i bästa fall distributören.

TUs största oro borde inte vara konkurrenslagstiftningen utan hur TU kan bidra

till att dagspressens marknadsandel av medieinvesteringarna inte fortsätter att

sjunka.

Thomas Albrektson

Koncernchef Mediacom

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.