Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

The Local spränger miljonvallen

Publicerad: 2 Februari 2009, 04:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Det började med nyhetssammanfattningar skickade via mejl till ett dussintal kurskamrater på Svenska för Invandrare. Fem år senare har sajten The Local en miljon unika besökare.


- Det var verkligen inte meningen att det skulle bli så här, säger grundaren Paul Rapacioli.

The Local föddes när Paul Rapacioli, för att lära sig svenska, började mejla sina SFI-kursare små nyhetssammanfattningar på engelska. Några kompisar hjälpte honom så småningom att bygga en sajte, som uppmärksammades av journalisten James Savage. Snart utökades läsekretsen från de 12 kurskamraterna.

The Local skriver nyheter om Sverige på engelska, både rewrites och egna artiklar. Nyligen gick Sjätte AP-fonden in som finansiär och Paul Rapacioli kunde öppna en The Local i Tyskland. I januari besöktes de båda av totalt en miljon unika besökare.

- I Tyskland finns tio gånger så många engelsktalande personer som jobbar i landet, vilket är vår primära målgrupp, säger Paul Rapacioli.

Nästa steg är etablering i Schweiz, Österrike och Frankrike. Efterfrågan är stor, säger han.

- Det ringer folk och säger, hojta till när ni öppnar här, säger Paul Rapacioli.

Ett "förvånande stort antal" läsare sitter utanför Sverige. Sajten har annonsörer som SJ och Stepstone.

- Vi har också utländska annonsörer som vill nå svenskar, som tidigare tvingats gå brett i resetidningar, nu kan de nå den exakta målgruppen, säger Paul Rapacioli.

Än är bolaget i inte lönsamt - 2007 omsatte man 1,1 miljoner och redovisade en förlust på nästan en halv miljon.

- Vi är inne i en investeringsfas och 2008 var mycket bättre, säger Paul Rapacioli, utan att vilja gå in på siffror.

Hur ser du på 2009?

- Global finanskollaps är aldrig idealt. Men vi har pengar på banken och har inte känt av krisen, vi har flera bokningar klara nu än vad vi hade under hela 2008.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.