Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tentake lanserar digital konkurrentbevakning

Publicerad: 27 Februari 2001, 14:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Det svenska företaget Tentake lanserar ett system som mäter annonsering på internet i realtid. Tentake säger sig ha lagt ned 6.000 mantimmar och tio miljoner kronor på projektet.


Bakom företaget ligger Niklas Steenberg, tidigare vd och Björn Jaconelli

konsultchef på Message Plus som tillsammans med Dan Marcström från

marknadsundersökningsföretaget Effekt grundade Tentake för 1,5 år sedan.

- Vi motsvarar RM och RI (Sifos respektive Sverigebarometerns annonsmätningar)

i den traditionella världen. Den stora skillnaden är att vi visar en bild av

hela Europa, vi gör det i realtid och visar även själva reklambudskapen och

kopior av de träffsidor som surfaren kommer till, säger, säger Niklas

Steenberg, för Tentake.

Idag klarar Tentakes sökrobotar internet och vissa flöden via sms och e-post.

Men det finns även planer på att utöka till andra digitala medier.

- Vi har en produkt som klarar streaming video som vi kan starta när tekniken

blir komersiellt gångbar. Vi har också ambitionen att agera inom digitaltv.

Konkurrenter i Sverige är mätföretag som ACNielsen och Sifo.

- Sifo har fortfarande mycket att bevisa. ACNielsens mätning är panelbaserad

och tappar en del siffror till exempel när panelen sitter på jobbet och surfar.

Mätningarna har varit igång sedan årsskiftet. Sökningarna sker på de

7.000-10.000 största sajterna och delsajterna på 15 marknader i Europa.

Försäljningen startar nu. 15 pilotkunder är klara från start.

De tilltänkta kunderna jobbar på marknadsavdelningar snarare än på reklam-

eller mediebyråer.

- Vi vänder oss till marknads- och reklamchefer. Verktyget ska finnas hos

annonsörerna och inte konsulterna. Mediet är snabbrörligt och då måste vi ge

annonsörerna ett verktyg som ger stenkoll på vad konkurrenterna gör. När pris

och prestanda bli konkurrensmedel måste annonsören veta när marknaden skiftar,

annars kanske företaget åker ut .

Tentake går ut med tre erbjudanden till kunderna:

* Varningsfunktion. Annonsören får e-post så fort huvudkonkurrenterna gör

något på internet.

* Databasökning. Annonsören kan titta på alla kampanjer som utförts i olika

branscher.

* Mätning av medietryck. Annonsören får ett mått på vilket genomslag kampanjen

fått i jämförelse med bruset på internet i stort (share of voice).

Tentake har 23 anställda med bas i Sverige. Ambitionen är att öppna kontor i

London till hösten. Företaget ägs i huvudsak av grundarna och 2M Invest AS i

Danmark.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.