Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Telias dygn i ZTV blev tittarsuccé

Publicerad: 3 Januari 2002, 09:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

I mellandagarna tog Telia till det otraditionella greppet att köpa all annonsplats i ZTV under ett helt dygn. Under "Teliadygnet" dubblade kanalen sina genomsnittliga tittarsiffror.


- Normalt snittar ZTV 4,6 procent i åldersgruppen 15 till 24 år och under det här dygnet låg snittet på 8,8 procent. Så det var en bra affär för ZTV också, säger Patrik Söder, kreativ chef på Telias mediebyrå CIA.

Bakgrunden till det ovanliga medievalet är enligt Patrik Söder "det ständiga uppdraget att föra ut Telias budskap till ungdomar". För ändamålet byggdes ZTV-showen Wimans ut till en sändning som varade ett helt dygn med Telia som enda annonsör.

- Wimans är en avslappnad talkshow som dessutom är väldigt interaktiv med SMS, e-mejl, vanlig telefoni och i princip alla tjänster som Telia tillhandahåller. Vi kände att den här idén stämde bra både med Telias och ZTVs värden.

Förutom att Telia var enda annonsör i reklamavbrotten stod bolaget för priserna i programmets pristävlingar samt presenterade programmet med så kallade billboards. Enligt Patrik Söder var dock den medvetna strategin att inte överexponera varumärket.

- När man har allt utrymme är det frestande att skrika ut Telia hela tiden, men om man överdriver blir effekten motsatt det man avsett. Man måste också hålla balansen mellan redaktionellt innehåll och annonsering, säger han.

Räknar du med att det här bli en klassiker à la Sandbergs Saab-afton?

- Det vet jag inte om det blir, men jag tror att de som såg programmet tyckte att det var väldigt spännande.

Några reaktioner från Telia så här efteråt?

- Nej, min beställare är julledig och jag har inte hört någonting. Jag vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.