Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Telia: Tidningarna överreagerar

Publicerad: 15 Februari 2008, 07:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Telia anser att tidningarnas bojkott mot Surf Open är en "överreaktion".


Indra Åsander, chef för mobila innehållstjänster på Telia, säger till Dagens Media angående medieföretagens kritik mot Surf Open:

- Jag förstår vad de menar, men personligen tycker jag att det är lite av en överreaktion.

Indra Åsander påpekar att Telia gör två saker med Surf Open. Dels transformeras webbsidan, som gör att den går att titta på i mobilen. Dels görs webbsidor tillgängliga för de mobiltelefoner som idag inte har rätt teknik för att läsa webbsidor.

- Vi gör inte våld på innehållet, eller förändrar annonserna, utan det är snarare så att vi gör det möjligt för kunderna att titta även på en webbsida, vilket annars i praktiken nästan skulle vara omöjligt.

Charlotte Züger, kommunikationschef för mobilitetstjänster på Telia:

- Vi filtrerar inga annonser. Självklart ska annonser som finns på webbsidor visas upp.

Dock kan det uppstå problem för telefoner som inte stöder flash, ett program som visar rörlig bild.

- Då visas inte annonserna inte upp optimalt. Det är inget konstigt med det. Samma sak händer med en gammal webbläsare i en laptop

Charlotte Züger poängterar att annonserna i Surf Open ligger på en fast plats högst upp och längst ner i fönstret på mobiltelefonen. Men Telia-annonserna ligger inte i själva läsaren.

Telia ska nu föra en dialog med medieföretagen.

- Naturligtvis är det här en oro som vi måste diskutera med de här företagen. Det finns mycket kvar att diskutera inom området mobiler och mobil reklam, som är ett väldigt tidigt område, säger Indra Åsander.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.