Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Telia skriver ramavtal med sju webbyråer

Publicerad: 30 September 1999, 07:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Telia hoppas på att sänka utvecklingskostnaderna med 100 miljoner kronor per år genom att skriva ett ramavtal med sju webbyråer. Byråerna som får leverera till Telia är: Adera, Cell/Linné, Information Highway, Icon Medialab, Mind Innovative, Telia Promotor och Resco.


Avtalet träder i kraft i morgon och varar i tolv månader. Därefter blir det en

ny upphandling.

- Vi skulle vilja jobba mer långsiktigt men det händer så mycket nu, säger

Carl-Eric Magnusson som ansvarade för upphandlingen på Telia.

Det har också hänt mycket sedan upphandlingen inleddes i maj. Men inte till

Telias nackdel, anser Carl-Eric Magnusson.

- Nej, det mesta har spelat oss i händerna.

Också turerna på Icon?

- Nej, kanske inte det, men branschen i stort.

Totalt investerar Telia 500 miljoner per år på utveckling av

Internet-tjänster.

Teoretiskt borde Telia ha prutat på priset med 20 procent.

- Vi har haft ett mål, och vi har hamnat på en bra nivå. Men det handlar om

inte bara om timtaxor. Arbetet blir ju effektivare med färre byråer att jobba

med, säger Carl-Eric Magnusson.

I upphandlingen deltog ett 60-tal byråer varav 34 fick lämna offert.

Femton gick vidare till slutomgången. Kriterierna som avgjorde var:

* kreativ förmåga

* designkunnande

* spjutspetskompetens

* affärskunnande och förmåga att arbeta metodiskt

Bland de som inte kom med i upphandlingen märktes byråer som Razorfish,

Clockwork och Framtidsfabriken.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.