Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Telia profilerar om sig för 159 miljoner

Publicerad: 25 April 2000, 07:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:30

Idag startar Telias nordiska omprofileringskampanj. Kampanjen kommer att kosta 55 miljoner kornor och blir en av de största i Sverige i år. Bland annat satsar Telia på en sex minuter lång tvfilm i följetongsformat.


Tvfilmen är uppdelad i fyra stycken 90-sekundersfilmer som alla avslutas med To

be continued... Övriga medier är utomhus, print och internet.

Omprofileringen kostar totalt 159 miljoner kronor, varav 55 alltså är

medieinvesteringar. Fyra miljoner kostade det att ta fram den nya logotypen och

resten, 100 miljoner kronor, kostar det att byta logotype på skyltar och annat

material.

Omprofileringen ska visualisera företagets skifte från traditionellt

telekommunikationsföretag till ett internet- och kommunikationsföretag.

Den nya logotypen har fått ett modernare typsnitt i rött och en symbol i form

av prickade linjer som ramar in a:et i Telia (se bilden). Med den nya logotypen

vill Telia upplevas som dynamiskt, innovativt och visionärt, nära, enkelt och

skandinaviskt. Den röda färgen ska symbolisera värme och närhet medan prickarna

ska symbolisera rörelse och vägar för information och kommunikation.

Interbrand har gjort Telias nya logotyp. Grey Momentum har gjort kampanjen.

Eva Wisten

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.