Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Telia kapar 200 miljoner

Publicerad: 29 Januari 2009, 07:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Telia väljer bort Storåkers McCann för DDB. Reklamsåpan hänger löst. Samtidigt ska storannonsören minska reklamköpen med upp till 200 miljoner kronor, vilket slår mot konsulterna.


Telia var Sveriges näst största annonsör år 2008, med medieköp på knappt 785 miljoner kronor brutto. När nu DDB tar över kunden får man en betydligt mindre budget att röra sig med.

Som Dagens Medias pappersutgåva avslöjade i onsdags så planerar Telia stora besparingar på sin marknadsföring. Enligt källor ska det röra sig om upp till 200 miljoner kronor, samtidigt som 30 procent av personalstyrkan på marknadsföringsavdelningen ska bantas bort.

Läs mer i Dagens Media nummer 2, 2009 I dag säger Josefin Lundmark, marknadsdirektör på Telia:

- Vi kommenterar inte storleken på neddragningarna men vi gör en effektivisering. Det blir en utmaning att vässa vår kommunikation ytterligare och vi vill nå ut i egna kanaler i större utsträckning. Vi kan bli smalare och vassare i butik och på webben, säger Josefin Lundmark.

Telias mediebyrå är Mediaedge CIA.

Läs mer om Telias besparingsplaner i Dagens Media nummer 2, 2009.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.