Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Telge Energis attack mot Vattenfall

Publicerad: 17 November 2008, 06:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

På helsidor i DN och SvD går Telge Energi till angrepp mot Vattenfalls kampanj Klimatmanifestet.


Dagens Media har tidigare skrivit om Vattenfalls kampanj Klimatmanifestet. Förra veckan placerade energibolaget ut 110.000 gula figurer i Kungsträdgården för att visa hur många som skrivit under kampanjen. Vattenfalls budskap är:

• Vi behöver ett globalt pris på koldioxidutsläpp • Vi behöver mer stöd till klimatvänlig teknik • Vi behöver införa klimatkrav på produkter

Men samtidigt som Vattenfall pumpar in miljontals kronor i reklamkampanjer för att profilera sig som miljövänlig så är bolaget en av Sveriges största klimatsyndare. Vattenfall har fyra kraftverk med på Världsnaturfondens svarta lista, "Dirty Thirty", som rankar Europas 30 skitigaste kraftverk.

Något som Nils Tunebjer, vd på varumärkesbyrån Bas Brand Identity, kallat "oärligt".

Igår gick konkurrenten Telge Energi till attack mot Vattenfall, på helsidor ibland annat DN och SvD. I ett "öppet brev till Lars G Josefsson, vd Vattenfall" skriver Telges vd Johan Öhnell:

- Det jag undrar över är hur ni kan påstå att ni tar ansvar för klimatet när er elproduktion samtidigt släpper ut 84 miljoner ton koldioxid per år? … Hur kan ni säga att ni arbetar för att bekämpa klimatförändringar när nästan hälften av er elproduktion är kolkraft?...Varför har ni de senaste två åren ökat era koldioxidsläpp med fem miljoner ton?

Telge Energi har anklagat sina konkurrenter för att ha "strutsmentalitet och dubbelmoral". Bolaget jobbar med reklambyrån Grand, men har också en inhousebyrå.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.