Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Telenors jättekampanj:Vi älskar kommunikation

Publicerad: 16 April 2008, 06:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Telenor har tagit fram en helt ny varumärkesplattform. Devisen är Telenor älskar kommunikation och sparkas igång med en av bolagets största kampanjer någonsin. Den rullar ut i tv, print och på nätet denna vecka.


Telenor har funnits i knappt två år i Sverige, efter att den norska operatören tog över svenska Vodafone.

- Vi är en stor konstellation i dag men efter en process med många finansiella resor är det klart att varumärkesarbetet kommit i andra hand. Nu har vi tagit tag i det, säger Telenors kommunikationschef Annica Elmhagen.

I undersökningar har Telenor märkt att kusinerna Glocalnet och Bredbandsbolaget har en hög varumärkeskännedom, medan allmänheten hade sämre koll på telekommunikationsbolagets profil.

- Kännedomen var hög, men det blev olika svar på vad Telenor står för och vad det är vi säljer. Vår kommunikation har varit spretig, säger Annica Elmhagen.

Den första kampanjen fokuserar på vårt kroppspråk.

- Vi håller oss inom ämnet kommunikation, men vi breddar det lite och ger lite mer kunskap om det. Vad kan kroppspråket ge för signaler och vad kan vi lära oss av det? Det blir nästan lite undervisande men med glimten i ögat, säger hon.

Och fortsätter:

- Det är ett bredare manér, varumärkesbyggande men som även kan användas till att marknadsföra specifika produkter, säger Annica Elmhagen.

Tv och webb blir huvudkanaler. Reklamfilmerna, signerade Garbergs, går i TV3, TV4, kanal5, TV 6, kanal 9, Discovery, MTV och TV4 Fakta.

Samtidigt dyker annonsering upp på stora nyhetssajter som aftonbladet.se och di.se samt på rekryterings- och dejtingtjänster.

Tanken är att banners ska slussa trafik till en kampanjsajt, där det finns kommunikationstest som ska hjälpa guida kunder till rätt val av abonnemang och tjänster.

Telenors varumärkesarbete har genomförts i samarbete med Rewir. Telenors mediebyrå är Carat.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.