Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Telenor stuvar om och ser över kommunikationen

Publicerad: 25 Augusti 2008, 15:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Telenor i Sverige samordnar informations- och marknadsenheterna för Telenor, Glocalnet och Bredbandsbolaget i en större omorganisation. I samband med förändringen ser Telenor över sin kommunikation.


- På företagsmarknaden är vi integrerade över varumärkena, men nu gör vi samma sak på konsumentsidan för att öka effektiviteten och skapa bättre synergier, säger Annica Elmehagen, informationsdirektör för Telenor Sverige.

Även kundtjänst- och distributionsenheterna går samman i den nya konsumentorganisationen. Jon Erik Haug blir chef för Telenor Konsument, en ny post som han tillträder i november. Omorganisationen, som träder i kraft den 4 september och i med förändringen lämnar Glocalnets vd Martin Tivéus, Bredbandsbolagets vd Marcus Nylén och Telenors affärsområdeschef för mobil konsument, Madelene Josephson, sina poster. Martin Tivéus går till Microsoft.

- De har alla legat i och genomfört sina uppdrag väldigt väl, men vi behöver ta ett nytt grepp nu och då var det naturligt. Förhoppningen är att Marcus Nylén och Madelene Josephson stannar kvar inom koncernen, säger Annica Elmehagen.

Gunilla Dyrhage är sedan augusti marknadschef för mobilsidan på Telenor Konsument. Vd för Bredbandsbolaget blir Georgi Ganev och Oskar Liljewall får samma post på Glocalnet.

Annica Elmehagen hoppas att den nya organisationen ska ge bättre kunskapsutbyte och stärka förhandlingspositionen för olika avtal och medieköp. I och med förändringen ska Telenor se över och samordna kommunikationen i alla kanaler, från interninformation till pr och marknadskommunikation.

- Vi hoppas öka utfallet av vår marknadsföringsbudget bättre på så sätt. Vi ska fortsätta använda våra olika varumärken, men vi ska tydliggöra och spetsa våra erbjudanden. Det görs väldigt mycket reklam i vår bransch och det kommer vi att fortsätta med, men vi ska även titta på andra kanaler som webb, pr och mobil marknadsföring, säger Annica Elmehagen.

Telenor Sverige gör inga byråförändringar nu, men kan inte utesluta att det görs på sikt. I dag är Garbergs huvudbyrå för Telenor och Glocalnet, medan Familjen är reklambyrå för Bredbandsbolaget. Hill & Knowlton gör all pr och Carat är koncernens mediebyrå.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.