Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tele2 utmanar Telia med schlagerreklam

Publicerad: 22 Februari 2008, 10:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Telia är huvudsponsor av Melodifestivalen i år och använder sig av evenemanget i sina marknadsaktiviteter under festivalperioden. Men även konkurrenten Tele2, som inte är sponsor, vill förknippas med festivalen i sin reklam.


I en Tele2-kampanj med Bert Karlsson erbjuds man att ladda ner alla bidrag i årets festival till mobilen genom tjänsten Drop Me. På Tele2s hemsida används rubriken Schlagerfestival 2008.

- Vi har rätten att använda Melodifestivalen och den loggan i vår annonsering. Vi säkrar upp att det inte missbrukas, men det gör det ju inte här eftersom ordet schlager används, säger Gunilla Åberg, marknadschef för mobila tjänster på Telia.

Även hos Telia kan man ladda ner de utslagna bidragen. Genom sponsorskapet har Telia också ensamrätt på låtarna från tävlingarnas slut på lördagen fram till kl 18 på måndagen. Men trots att Tele2 marknadsför en liknande tjänst tror inte Gunilla Åberg att det påverkar Telia:

- Jag tycker inte det är så farligt. Det här är ett tecken på att vi satsat rätt och att Melodifestivalen är en stor händelse som engagerar många. Jag känner mig trygg med att vi förknippas mycket med Melodifestivalen i vår kommunikation, fortsätter Gunilla Åberg.

Telia använder Melodifestivalen som en röd tråd i kommunikationen i butik, tv, print, radio och i olika event. Företaget bjuder också in kunder till deltävlingarna och har en buss på plats i samband med tävlingarna.

- Vi kallar den för det mobila vardagsrummet. Där visar vi våra tjänster och ordnar aktiviteter, till exempel besök av någon artist. Vi har även en aktivitet där vi bjudit in bloggare som får möjlighet att på när håll följa festivalen och rapportera om evenemanget, berättar Gunilla Åberg.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.