Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Teamet bakom Nouw lanserar influencer marketing-byrå

Magnus Karlsson, vd för Nouw Media.

Bakom den nya influencer marketing-byrån Nine Agency ligger teamet som grundat bloggportalet Nouw. "Vi vill vara en ledande aktör inom några år", säger Magnus Karlsson, vd för Nouw Media.

2014 lanserades bloggportalen Nouw.com med hjälp av influencers. Under åren har plattformen framför allt fokuserat på att bygga en stor bas av mikro-influencers, och har bland annat gjort samarbeten med varumärken som Daniel Wellington, Esteé Lauder och Nike.

Nu vill teamet bakom Nouw ta fasta på sina erfarenheter på området och sjösätter den nya influencer marketing-byrån under namnet Nine Agency, som ska erbjuda större och bredare samarbeten som innefattar andra plattformar än bloggar.

— Nu breddar vi vårt erbjudande och skapar en oberoende agentur, som inte bara jobbar med profiler från Nouw. Vi har redan idag ett stort nätverk av influencers som inte bara jobbar med bloggar utan framför allt även med Instagram, och det känner vi att vi vill kommunicera på ett tydligare sätt mot marknaden, säger Magnus Karlsson, vd på Nouw Media, till Dagens Media. 

Något som Magnus Karlsson menar särskiljer Nine Agency från konkurrenterna är att man redan idag har personal i fem länder med kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, Warszawa och Barcelona. 

— Många kunder jobbar idag med influencers på ett nytt sätt än tidigare. Traditionellt kanske man har haft en svensk marknadsavdelning som endast tagit hand om den lokala marknaden, men det där håller på att luckras upp. Tack vare vår lokala representation kan vi på ett enkelt sätt nå ut brett till både den nordiska och den europeiska marknaden, fortsätter Magnus Karlsson. 

Vad tror du är avgörande för att lyckas inom influencer marketing idag?

— Vi tror starkt på att hitta profiler med högt engagemang som verkligen matchar varumärket. Tidigare var kunderna inte så medvetna, utan ville mest testa hur det var att jobba med influencers. Nu finns en mycket större medvetenhet. Vi använder oss av tekniska verktyg för att genom data scouta rätt influencers, men det sitter alltid människor som har en direkt dialog med profilerna. 

Har ni någon målsättning ni blickar emot?

— Vi vill vara en ledande aktör inom några år. Det är en jättespännande marknad som dessutom växer väldigt mycket, men i och med att vi har lång erfarenhet av att ha jobbat med en bloggplattform med hög trafik, känner vi att vi har en bred kompetens att luta oss emot. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-11-23 14.16Uppdaterad 2018-11-23 14.26

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: