Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

TBWA hjälper Nissan Qashqai synas överallt

Publicerad: 27 februari 2007, 09:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

I går gick startskottet för Nissan Qashqais förlanseringskampanj. Inom kort kan bilen ses nästan överallt.


Göteborgs Motorshow står förstås på agendan. Där kommer Nissan dels att ha en monter i bilhallen, dels en helt egen hall för speciella aktiviteter. Kunderna får bland annat köra fyrhjulsdrivna bilar på en bana.

Den stora lanseringskampanjen drar igång på söndag, då tv-reklamen börjar visas i TV4, TV3, Kanal 5, Kanal 9 och TV8. Reklamfilmen visas fram till 25 mars.

Reklam sänds även i radiostationerna Rix FM, Mix Megapol, Lugna favoriter, Bandit och Rockklassiker.

- Vi kör dessutom annonser i samtliga dagstidningar i hela landet från 7 mars till mitten av mars, säger Louise Edström, marknadschef för Nissan Nordic Europe.

Helgen 10-11 mars hålls öppet hus hos alla återförsäljare i Sverige, med lokala evenemang dit befintliga och presumtiva kunder bjuds in.

Reklam på 1.250 stortavlor och 510 bussbaksidor planeras.

Målet är högt ställt: Nissan hoppas sälja 1.500-2.000 bilar av den nya modellen Quashqai. För att uppnå det satsar företaget även på annonser i speciellt utvalda tidskrifter.

Via livsstilsmagasin som Elle, Mama, Sköna Hem och Damernas Värld vill Nissan nå de kvinnliga köparna.

- Kvinnor är en viktig målgrupp för oss. Under året kommer vi exempelvis att ha specialerbjudanden riktade till kvinnor och sponsra en golfturné för kvinnor i samarbete med klädmärket Rönnich, säger Louise Edström.

Annonser i mer klassiska tidskrifter som bilfackpress, Dagens Industri och Veckans Affärer är ett led i marknadsföringen, liksom reklam på MSN och Aftonbladets sajt.

Som reklambyrå har Nissan anlitat TBWA och som mediebyrå OMD. Budskapet som förmedlas via reklamen är att det är en smidig bil för människor i storstadsdjungeln, som även passar på landet eftersom fyrhjulsdrift är ett tillval.

- Även om budskapet kommunicerar med en yngre målgrupp har vi valt att gå ut brett med annonseringen. Bilen tilltalar människor i 30-50-årsåldern likväl som äldre eftersom den är rymlig utan att vara skrymmande eller en kombi, avslutar Louise Edström.

Pernilla Widén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.