Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tar reklamfilm från tv till internet

Publicerad: 19 Januari 2009, 07:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Reklamsajten Creative Section lanserar Playad, en tjänst som låter annonsörer visa reklamfilmer på ett antal stora sajter, samt mäta deras effekt.


Creative Section presenterar just nu sin tjänst för mediebyråerna och Carat, IUM och Minsdshare är tre som nappat.

- Vi har ett nätverk av sajter som vi erbjuder annonsören att visa filmerna målgruppsanpassat och med mätbar effekt, säger Fredrik Grahn, marknadsansvarig på Creative Section.

Sajtägarna som vill visa reklam registrerar sig hos Playad, som sedan laddar upp filmer med relevant målgrupp. Tjänsten riktar sig enligt Creative Section framför allt till annonsörer som redan går i traditionell tv.

- I dag görs den mesta reklamfilmen för tv, men vi tror att man mer och mer kommer att göra filmer anpassade för internet, säger Fredrik Grahn.

Sajter som registrerat sig inkluderar Tasteline, Spray och Playahead.

- Vi ser att både internet och rörlig bild växer som mediekanal, medan undersökningar visar att 5-10 procent av mediebudgeten för tv, som uppgår till 5 miljarder, kommer att flyttas till nätet inom två-tre år, fortsätter han.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.