Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tappade marknadsandelar för Jerry Bergström

Publicerad: 28 Februari 2001, 05:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Jerry Bergström ökade byråintäkterna 6 procent till 25,7 miljoner kronor för 2000. Därmed tappade prbyrån marknadsandelar jämfört med 1999.


Marknaden växte totalt betydligt snabbare än Jerry Bergström. En undersökning

över prbranschen som Dagens Media har gjort, visar att den sammanlagda

byråintäkten för de största byråerna i branschen hamnar på uppåt 40 procent.

Orsaken till att Jerry Bergström inte växte i takt med marknaden är interna

bestyr, enligt Björn Vingård, vd på byrån sedan september 2000.

- Vi konsoliderade under året. Det innebär att vi har lagt tid på internt

arbete.

Konsolideringen innebär att Jerry Bergström delar in organisationen efter olika

kundsegment. I dag är tre affärsområden klara. Vilka de är vill inte Björn

Vingård inte gå in på med motiveringen att organisationen ännu inte är klar

internt. Ytterligare affärsområden kan tillkomma.

Omsättningen ökade under 2000 till 29,8 (29,3) miljoner kronor. Vinsten uppgick

till 913.000 (708.000) kronor. Byråintäkten per anställd ökade med 15 procent

till 710.000 kronor.

Bland de senaste kunderna som Jerry Bergström fått in märks Matteus Bank och

Telegraaf Tijdschriften Groep, TTG, som ger ut Residence och Cosmopolitan i

Sverige. Jerry Bergström skulle även hjälpa till med att få bättre press för

Stockholm News, som TTG var delägare i, men tidningen hann läggas ned innan det

blev aktuellt.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.