Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Talkshow och sport ska dra tittare till ny Stockholmskanal

Publicerad: 5 Juni 2000, 11:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:29

Stockholmarnas nya tvkanal Stockholm 1 skjuter upp lanseringen. Samtidigt klarnar planerna på hur tablån kommer att se ut på kanalen som ägs till lika stora delar av Aftonbladet, Mediabolaget och SBS.


Stockholm 1 ska enligt koncessionsavtalet börja sända i det digitala marknätet

1 november. Det är idag att inte klart att det blir så.

- Vi ska begära uppskov till januari år 2001 hos kulturministern, säger Gunnar

Wesslén på Mediabolaget.

Stockholm 1 ska sända regionalt i Stockholm, Mälardalen och Uppsala och

diskuterar också med kabelbolagen om att få sända i de analoga kabelnätet.

Målet är att nå 300.000 hushåll.

När sändningarna väl kommer igång planerar Stockholm 1 att sända 6,5 timmar

eget material varje dag i ett block på morgonen och på eftermiddagen. Blocken

ska innehålla nyheter, väderlek och trafikinformation. Varje halvtimme blir det

nyheter som produceras i samarbete med Aftonbladet, troligen på plats hos

kvällstidningens redaktion.

- Vi bygger upp en stark nyhetsredaktion som ska producerar egna, bra nyheter

och inte bara skriva om TT-nyheter.

Stockholm 1 vill också sända elitseriehockey och allsvensk fotboll, men kan få

svårt att finansiera de dyra sändningsrättigheterna.

- I samarbete med sportklubbarna ska vi direktsända evenemang kring matcherna,

säger Gunnar Wesslén, som ändå hoppas på att få sända nyhetsinslag från

matcherna.

På dagtid vill Stockholm 1 fylla tiden med annat än tv-program.

- Vi kommer sannolikt att försöka erbjuda plats för kommuner och landsting att

sända möten och utbildning.

Efter eftermiddagens sista nyhetsblock planerar Stockholm 1 en egenproducerad

talkshow.

På morgondagens styrelsemöte förväntas ägarna till Stockholm 1 fatta ett

preliminärt beslut om att gå vidare med projektet.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.