Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tabaco säger nej till konkurrerande annonsörer

Publicerad: 24 November 1999, 09:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

I helgen går första numret av livsstilsmagasinet Tabaco i tryck. Tabaco är en tidning för höginkomsttagare över 30 år och som inte tillåter annonser från konkurrerande företag. Peter Redrin som ger ut tidningen har tidigare varit i blåsväder för att ha lovat annonsörer redaktionell text.


Den 7 december kommer Tabaco i brevlådan hos 20.000 personer i målgruppen:

hushåll där antingen kvinnan eller mannen är minst 30 och har en årsinkomst på

över 400.000 kronor.

- Lösnummerförsäljningen kommer att medföra en ännu bredare målgrupp som

inkluderar wannabee-gruppen som läst Café och Slitz ett tag men tröttnat, och

vill hålla sina drömmar vid liv, säger Peter Redrin, VD för Tabaco Magazine AB.

Policyn på annonsavdelningen är att bara ta in en annonsör inom respektive

produktområde.

- Vi valde ut 69 produktområden som vi tyckte passade in i tidningen, plockade

fram 3-4 av de varumärken vi tyckte var bäst och började bearbeta dem, säger

Peter Redrin.

Det resulterade i 30 annonsörer inom specifika produktområden. Alla annonser

ligger intill redaktionell text, det finns alltså inga annonsblock med flera

annonser efter varandra i tidningen.

Tabaco beskrivs som "En tidning för mogna människor om de goda sakerna i

livet".

- Vi är främst influerade av stora internationella magasin som Vanity Fair och

Millionaire, säger Peter Redrin.

Namnet Tabaco ska vara varumärkesbyggande.

- Jag ville skapa en clinch mellan det uppseendeväckande namnet och den

behagliga tidningen som inte på något sätt har med tobak att göra.

Första numret går ut i en upplaga på

38.000 enligt Peter Redrin. Frekvensen blir sex nummer per år och priset på en

helsida ligger på 33.200 kronor. Det första numret släpps i butik den 14

december och ska marknadsföras med butikskampanjer hos Presstop och Pressbyrån.

Tabaco är helägd av Peter Redrin som senast var projektledare på förlaget

Medact Press som ger ut tekniska branschtidningar. Där hamnade han i blåsväder

för att ha lovat annonsörer redaktionell text, enligt tidningen Journalisten.

Men påståendet är inte sant, enligt Peter Redrin.

- Så har jag aldrig eller någon annan på Medact Press jobbat. Men det är en

vanlig diskussion hos den typen av branschtidningar. Det är omöjligt att

undvika att företag finns med både i annonser och redaktionella texter i

tidningar där man skriver bara om till exempel byggbranschen.

Den problematiken finns däremot inte hos Tabaco.

- Här är det en väldigt skarp gräns mellan det redaktionella och

annonsavdelningen, säger han.

Eva Wisten

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.