Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

T-tröja på pelare ska bygga Stryktipsets varumärke

Publicerad: 4 Januari 2002, 11:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

Med en massiv kampanj i tv, print och butik vill Svenska Spel locka deltagare till stryktipstävlingen Tips-SM. Ett udda inslag i mediemixen är tröjor på annonspelare som bevakas av väktare.


Enligt Anders Frigren, marknadschef för Svenska Spel Sportspel, har kampanjen två syften. Dels att marknadsföra Tips-SM och dels att fortsätta etablera det nya temat för Stryktipset som lanserades i höstas.

- Med den här kampanjen tar vi "13 rätt ger respekt"-konceptet, med värden som ära och respekt, ett steg till, säger Anders Frigren.

Tips-SM, där deltagarna tävlar om ett pris på 100.000 kronor med 64-raderssystem under sex veckor, genomförs i samarbete med Expressen.

- Att vi samarbetar med Expressen beror på att det är ett bra sätt för båda att knyta att knyta till sig målgruppen, som i huvudsak är unga fotbollsintresserade killar. Normalt brukar runt 70.000 personer delta.

Under januari, med start vecka två, kommer kampanjen att gå i TV4, TV3 och Kanal 5 med en nyproducerad film på "13 rätt ger respekt"-temat. Huvudpersonen, den så kallade 13-rätt-killen, hjälper i filmen sina grannar att tippa.

Printannonseringen sker huvudsakligen hos samarbetspartnern Expressen och utomhus. En relativt stor del av kampanjbudgeten läggs också på butiksreklam.

- Vi har sagt att tv och butik ska vara våra huvudmedier eftersom vi på det sättet når vår målgrupp bäst. Spelbutiken är väldigt viktig eftersom många av besluten trots allt fattas där, säger Anders Frigren.

Förutom den traditionella utomhusannonseringen kommer specialdesignade 13 rätt-tröjor, var och en bevakad av två väktare, att hängas upp på ett antal annonspelare i Stockholm, Göteborg och Malmö på måndag och tisdag nästa vecka.

- Det är den ultimata 13 rätt-tröjan som man får om man om man har 13 rätt i tips-sm. Det finns bara några få exemplar av tröjan. Vi testade ett likande jippo när vi lanserade Bomben i april förra året och fick väldigt bra respons på det.

Ansvarig reklambyrå är Grand annonsbyrå och mediebyrå är Media Broker.

Mediemix:

Tv: 60 procent

Press: 6

Butik: 7

Utomhus: 27 procent

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.