Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Systembolaget till Forsman & Bodenfors

Publicerad: 21 Mars 2002, 08:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:17

Statliga alkoholföretaget Systembolaget har ingått ett samarbete med reklambyrån Forsman & Bodenfors. Uppdraget blir att skapa en ny kommunikationsplattform som ska hjälpa Systembolaget att övertyga opinionen om att monopolet är bra.


Systembolaget har tidigare arbetat med en handfull byråer där Morkman har ansvarat för reklamen. Forsman & Bodenfors blir huvudbyrå för Systembolagets hela kommunikationsuppdrag och börjar med att skapa en plattform för Systembolagets nya marknadsföring.

- Målet är att vårt budskap ska bli tydligare. Vi ska bli bättre på att berätta vad vi står för och vilka mervärden de som handlar hos oss får, säger Per Bergkrantz, marknadsdirektör Systembolaget.

Mervärdena som ska kommuniceras är Systembolagets kunskap om produkterna och att bolaget samtidigt som det säljer alkohol också tar ett samhällsansvar. Det senare handlar exempelvis om att inte sälja mer än vad kunden efterfrågar eller sälja till personer som innehar rätt ålder, enligt Per Bergkrantz.

Systembolagets primära kanal är butikerna på grund av restriktionerna för alkoholreklam. Budskapet är aldrig produktreklam som ska driva försäljningen utan handlar i första hand om de så kallade mervärdena. Forsman & Bodenfors uppdrag består i att utforma kommunikationen på ett sådant sätt att allmänheten vill ha kvar monopolet.

- Vår kommunikation ska visa fördelarna med monopolet och hela planen går ut på att vi inte ska hamna i situationen där alkohol ska börja säljas på andra ställen än idag, säger Per Bergkrantz.

De nya förutsättningarna för alkoholreklam som eventuellt är att vänta påverkar inte Systembolagets strategier.

- Eftersom vi inte arbetar mer produktrelaterad reklam överhuvudtaget, och inte heller vill göra det, innebär det ingenting för oss. Inget beslut är heller taget, säger Per Bergkrantz.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.