Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Systembolaget kör ut langningskampanj till Valborg

Publicerad: 24 April 2007, 08:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Lagom till Valborg kör Systembolaget igång en kampanj som ska förhindra vuxna att köpa ut alkohol till ungdomar. Kampanjen är gjord av Forsman & Bodenfors.


Kampanjen drar igång den här veckan och ska rulla fram till Midsommar. Det blir tv, webb, bio och butik. Filmerna, som ska gå på TV3, TV6 och Kanal 5, visar ungdomar som på olika humoristiska sätt försöker få sina föräldrar att köpa ut.

- De kör med en massa orimliga argument. Vi har tidigare använt humor i radioreklam och det har haft bra genomslag. Man kommer ofta lite längre om man skojar till det, säger Björn Rydberg, presschef på Systembolaget.

I maj ska Systembolaget gå upp med bioreklam. Temat då är ålderskontrollen i butikerna och filmen handlar om att om man ser ung ut så ska man ha sin legitimation med sig.

- Vår förhoppning är att ungdomar ska få svårare att få tag på alkohol och att vuxna tar sitt ansvar. Valborg och helgerna som följer, med bland annat skolavslutningar och Midsommar, är starkt förknippade med alkohol.

Systembolagets mediebyrå är Carat.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.