Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Systembolaget kampanjar för alkoholmonopol

Publicerad: 17 April 2008, 11:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Systembolaget kör en ny kampanj om alkoholmonopolets betydelse för svenskarnas dryckesvanor. "Vi vill på ett så faktamässigt sätt som möjligt få folk att reflektera över att vårt alkoholmonopol", säger Maria Hallenborg, projektledare på Forsman & Bodenfors.


I höstas publicerade Folkhälsoinstitutet en forskarrapport om konsekvenserna vid en avskaffning av monopolet. Forskarna hävdar bland annat att svenskarnas alkoholkonsumtion skulle öka med nära 30 procent och generera 1600 nya dödsfall per år.

- Vi har kört samma tema hela tiden sedan 2002 då vi inledde samarbetet, men i och med rapporten fick vi lite ny ammunition i arbetet. Vi använde rapporten i två kampanjer i höstas och nu kör vi en tredje omgång, men med en lite annan ingångsvinkel, säger Maria Hallenborg.

Målgruppen är alla svenskar över 20 år och annonserna går i dags- och lokalpress i två olika utformningar. Det kompletteras med en kampanjsajt som ska visualisera forskarrapporten.

Systembolaget arbetar med tre olika kommunikationsteman tillsammans med Forsman & Bodenfors, enligt Maria Hallenborg. Förutom alkholmonopoltemat, arbetar byrån med kommunikation kring Systembolagets försäljningsregler och försäljningsuppdrag. Där ryms bland annat antilangningskampanjerna.

- Det tredje är butikskommunikationen. Vi ställer helt andra krav på Systembolaget som medborgare och som kunder. Då handlar det om att ge nöjda kunder och så bra service som möjligt, säger hon.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.