Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Syrup och Fria Tidningar trappar upp kriget mot FRA

Publicerad: 10 Februari 2009, 10:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Syrup och Fria Tidningar trappar ut sin kampanj mot FRA-lagen. På sajten Hejfra.se kan nu besökarna gäcka med den omstridda myndigheten också via telefon. <b>Lyssna på telefonmeddelandena på Dagensmedia.se.</b>


Det var i somras som Fria Tidningar och Syrup lanserade sin kampanj mot FRA-lagen. På sajten Hejfra.se kan besökarna hämta en mejlsignatur, innehållande ord som FRA-filtret kan reagera på. Signaturen har spridits snabbt, enligt Fredrik Lundgren, cd på Syrup Sthlm.

- Det roligaste är att kampanjen spridits helt utan medieinvesteringar. Vi har fått mejl med signaturen till Suryp, från folk som inte vet att vi har gjort den, säger Fredrik Lundgren.

Funkar det då?- Det har många ifrågasatt och det har lett till en debatt om hur FRA-filtret egentligen fungerar, vilket också är kul.

Varför gör ni detta?- Vi gör det för vår kund Fria Tidningen, vi vill sprida deras varumärke. Men vi tycker att det är en viktig fråga. FRA är en kränkande övervakning och ett hot mot medlarfriheten.

Gör ni det pro bono?- Nej, vi tar betalt, men mindre betalt.

Hur många har besökt sajten?- Det vet jag inte. Men många har använt signaturen utan att ha varit inne på sajten, eller utvecklat egna varianter.

Nu utökas kampanjen till en mobiltelefontjänst. På Hejfra.se finns förinspelade meddelanden till FRA, innehållande ord som ska fastna i filtret. Meddelandena finns dessutom med brytningar på tyska och finska.

Arbetsgruppen på Syrup Sthlm:Fredrik Lundgren, cdMattias Cederfeldt, adMia Robertson, copyJoel Larsson, utvecklare, Marlene Hernbrand, produktionsledare.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.