Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sydsvenskan tar Metro-bråket till nyhetsplats

Publicerad: 11 November 2008, 08:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Igår, måndag, berättade Dagens Media om hur Sydsvenskan och Metro Bostad gick lös på varandra på annonsplats. Nu attackerar Sydsvenskan Metro Bostad på redaktionell plats. "Det finns inget samband", säger Daniel Sandström, chefredaktör på Sydsvenskan.


I helgen publicerade Sydsvenskan en artikel med rubriken "Nej tack"-skylt stoppar inte reklamtidning. I artikeln citeras en privatperson som är upprörd över att Metro Bostad passerar Nej till reklamskyltar.

- Det är häpnadsväckande att jag inte kan säga nej till reklam som jag inte vill ha i mitt eget hem. Sånt måste vara en medborgerlig rättighet att slippa, säger kvinnan, som är bosatt i Lund.

Läs mer i Dagens Media nummer 18, 2008. Sydsvenskan skriver att hennes uppmaning om att slippa reklam mestadels fungerat, men på sistone har gratistidningen Metro Bostad ändå "dumpit ner hos henne. Att hon satt upp en särskild skylt med texten: "Metro, nej tack" har inte gjort någon skillnad".

Enligt marknadsföringslagen klassas inte Metro Bostad som reklam, eftersom den innehåller "en icke obetydlig mängd redaktionell text" - ett faktum som Metro uppmärksammar på sin försäljningssajt.

Artikeln i Sydsvenskan citerar också Niklas Sandgren, försäljningschef på Metro Bostad i Skåne, som säger att konsumenterna ska kontakta Posten om de inte vill ha tidningen. Posten, däremot, säger att det är kunden som bestämmer vem som ska få den.

Daniel Sandström, chefredaktör på Sydsvenskan:

- I det här fallet är det verkligen så att den ena handen inte vet vad den andra gör. Men jag kan förstå att det ser konstigt ut i efterhand. Jag har inte full koll på vad som har hänt men självklart gör vi inte kampanjer mot Metro på redaktionell plats.

Som Dagens Media tidigare berättat hävdar både Metro och Sydsvenskan att man är störst på bostadsannonser på den skånska marknaden. Metro Bostad tog nyligen in Fastighetsbyrån och Sydsvenskan kontrade med att utöka distributionen med 28.000 hushåll i Malmö, vilket ger en upplaga på 212.5000 exemplar. Metro Bostad har en upplaga på 220.000 exemplar.

Däremot har Sydsvenskan Hemma en högre räckvidd, 320.000 läsare mot Metros 159.000.

Dagens Media har sökt Karin Zillén, redaktionschef.

Läs mer om bostadsbilagorna i Dagens Medias papperstidning, nummer 18 2008.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.