Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sydsvenskan säljer annonspluggar på auktion

Publicerad: 2 April 2007, 13:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Sydsvenskan ska börja sälja överblivet annonsutrymme via auktion. Förhoppningen är att dra in 6 miljoner kronor om året.


Genom att samla överblivet annonsutrymme i en pluggbank ska trogna kunder och mediebyråer erbjudas att köpa stora format och bra placeringar till ett lågt pris. Tanken är att kunna öka intäkterna på ett utrymme som annars i princip hade skänkts bort. Claes Löfgren, försäljningschef på Sydsvenskan hoppas på att få in 20.000 kronor om dagen på auktionerna.

- Det blir ändå 6 miljoner kronor per år, och det är ganska mycket pengar.

Utropspriset för varje plugg är 10 procent av listpriset. Auktionen pågår på nätet under två timmar och eftersom allt görs i sista minuten måste annonsmaterialet finnas klart. För att förhindra att kunder utnyttjar erbjudandet, och kanske bokar av sina ordinarie införanden, finns en möjlighet att stänga av annonsörer.

- Om vi ser ett system i kundens beteende så kan de stängas av, det står i villkoren.

Den första utauktionerade pluggen ska synas i tidningen 2 maj. För ändamålet har Sydsvenskan byggt ett system som kan hantera auktionerna utan större ingrepp från tidningens sida.

- Tanken är också att vi eventuellt ska sälja plattformen vidare till andra tidningar som är intresserade.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.