Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sydsvenskan och Skånskan i annonsbråk - rådgivare jublar

Publicerad: 11 April 2007, 14:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Sydsvenskan säger upp sitt annonsavtal med Skånska Dagbladet efter 20 år. Medierådgivare jublar.


Enligt Sydsvenskan beror annonsbråket på att tidningarna "inte är överens om hur samarbetet ska utvecklas".

- Det nuvarande avtalet gynnar bara en part. Ekonomiskt förlorar vi inget på att det försvinner, snarare tvärtom, säger H Inge Gyllin, Sydsvenskans vd till den egna tidningen.

- Det är inget jag kan kommentera nu, säger Skånska Dagbladets annonschef Ola Grahn, till Dagens Media.

Är det någon dramatik i detta?

- Nej, egentligen inte.

Enligt Sydsvenskan går avtalet ut på att Sydsvenskan blir Skånska Dagbladets söndagstidning, något som Sydsvenskan får betalt för. Dessutom går riksannonser för regionen Malmö-Lund i båda tidningar, varken annonsörerna vill det eller ej.

Medierådgivare verkar inte imponerade av avtalet.

- De flesta av våra kunder vill inte ha Skånskan. Annonsörerna får betala hela paketet trots att de bara vill annonsera i Malmö och Lund. Vi har pratat med Skånskan och Sydsvenskan länge om att vi inte har några valmöjligheter. Och kanske strider detta mot konkurrenslagstiftningen, säger Patrik Andersson, vd Starcom i Malmö.

Han hoppas på ökad flexibilitet för sina kunder.

- Fast vad jag förstår gäller avtalet ända fram till 2009, men bryter det mot konkurrenslagstiftningen kan det avslutas tidigare, säger Patrik Andersson.

Han hoppas på biligare annonsering.

- Det rör sig om 10-20 procent. 20 procent om man är slug.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.