Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sydsvenskan och Metro Bostad i annonskrig

Publicerad: 10 November 2008, 10:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

Sydsvenskan hånar Metro Bostad i annonser i den egna tidningen. Metro kontrar med att kalla Sydsvenskan för ett "hiskeligt troll" som kastar stenar medan Metro Bostads upplaga susar förbi konkurrenten.


Sydsvenskan och Metro hånar varandra. För ett år sedan lade Metro ned sin Metro Bostad i Stockholm och ersatte den med Metro Living. I Skåne behölls namnet.

Sydsvenskan har under en tid kört egenannonser i tidningen för att marknadsföra sin bostadsbilaga, Sydsvenskan Hemma. I en av annonserna syns en lägenhetsdörr, där en Metro Bostad åker från brevinkastet rakt ned i en paperskorg. Copyn lyder En del tidningar återvinns snabbare än andra.

"Sydsvenskan Hemma har dubbelt så många läsare som Metro Bostad…Ändå trycker Metro Bostad varje vecka fler tidningar än Sydsvenskan. Det blir många olästa tidningar i återvinningen. Helt i onödan," fortsätter texten i annonsen.

Metro kontrar nu med en egen annons, Sagen om bostadstidningen som bara växte och växte. Där utmålas Metro Bostad som en kaxig utmanare som tar annonspengar och marknadsandelar från "ett hiskeligt gammalt troll". I ett försök att "vinna tillbaka det han nu förlorade" började trollet "kasta sten på Metro Bostad".

"Trollet förstod inte att, för att bli lyckas behålla annonsörer och läsare, måste man vara lyhörd och ödmjuk. Han bara fortsatte att kasta sten…Och Metro Bostad då? Den är nu Skånes största bostadstidning", skriver Metro i sin reklam, som gick i Metro i torsdags samt Metro Bostad i fredags.

- Det är en liten markering för våra annonsörer som visar att vi inte tar vilken skit som helst, säger Niclas Sandgren, försäljningschef för Metro Bostad.

Blir det fler annonser?

- Nej, vi kastar inte paj. Vi försöker göra en bra tidning istället.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.