Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Swedma slår ett slag för amerikansk skala

Publicerad: 18 Januari 2007, 04:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Kampanjen för Guldnyckeln accelererar inför 25-årsjubiléet. Swedma vill inviga begreppet velocity scale, som branschföreningen hoppas ska revolutionera annonsörernas köp av dm.


- Begreppet har diskuterats i Sverige, men inte efterlevts, säger Anders Kasberg, vd på Swedma som arrangerar Guldnyckeln.

Velocity scale är en skala mellan ett och tio. Den ska hjälpaföretag att fördela pengarna rätt när de marknadsför sina produkter. På skalan står ett för rent varumärkesbygge och tio för ren säljdrivande aktivitet.

- Företag placeras på olika steg på skalan, beroende på om de ska lägga mer på känslan för varumärket eller arbeta för att skapa reaktion och försäljning, förklarar Anders Kasberg.

Richard Rosen är chef på reklambyrån Alloyred i USA. Velocity scale ska ha gjort den amerikanska reklamaren berömd.

- I stället för att lägga 10 miljoner på det ena och 8 miljoner på det andra, anser Richard Rosen att annonsörerna vinner mest på att förena båda sidorna, säger Anders Kasberg.

Richard Rosen spår att de företag som inte börjar använda sig av modellen kommer vara "out of business" inom fem år.

Marknadsföringen av Guldnyckeln i år står reklambyrån Ogilvy One för. Kampanjen bygger på Rosens velocity scale.

Inbjudningsannonserna har samma budskap, men presenteras efter olika nivåer på Richard Rosens skala.

- Några av inbjudningarna ligger omkring fem på skalan, de presenterar varumärket Guldnyckeln och förmedlar hur kul det är att vara där. Andra fungerar mer som direktreklam. De ligger omkring nio på skalan och är mer uppmanande, i stil med 'anmäl dig nu!', förklarar Anders Kasberg.

Richard Rosen föreläser på Guldnyckelns seminarium 15 mars.

- Han är redan en guru för många som jobbar inom dm. Vi tycker att det ska bli väldigt kul att se honom. Velocity-skalan är en fantastiskt spännande modell, säger Anders Kasberg.

Karin Grahn-Wetter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.