Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Swedma: DMs andel ökar

Publicerad: 3 september 2007, 14:07
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:00

Dm-byråernas tillväxt fortsatte under första halvåret 2007. Det visar senaste dm-barometern från intresseorganisationen Swedma. Nästan hälften av reklamköparna räknar med att öka andelen dm under andra halvåret.


KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Enligt Swedmas undersökning ökade 86 procent av byråerna sin omsättning under första halvåret, jämfört med motsvarande period förra året. 71 procent av byråerna tror att försäljningsökningen fortsätter även andra halvåret 2007.

- Undersökningen bekräftar den uppåtgående trend som pågått under de fyra senaste kvartalen, då både dm-byråer och deras underleverantörer ständigt ökat i omsättning och antal kunder och medarbetare. Tillväxten beror dels på högkonjunkturen, men också på att dm-byråerna får allt fler uppdrag inom digital marknadsföring, säger Anders Kasberg, vd på Swedma.

Enligt Anders Kasberg är tillväxten både organisk och finansiell.

- Marknaden har ökat, men samtidigt har många byråer slagits ihop eller köpt in webbkompetens.

Direktmarknadsföringens andel av de totala medieinvesteringarna låg stilla under första halvåret. Däremot räknar 43 procent av de tillfrågade reklamköparna med att dm kommer att uppta en större del av medieinvesteringarna under andra halvåret 2007.

- Dm brukar få sin största boost när branschen tror på en minskning av traditionell marknadsföring. Att fler nu räknar med att öka dm-andelen kanske är en tendens på att den traditionella marknadsföringen är på väg att minska. Samma tendens syntes ju även i den senaste IRM-mätningen.

Dr är fortsatt den största kanalen för direktmarknadsföring, följt av e-postreklam. Sökordsmarknadsföring är den kanal som växer mest.

Dm-barometern bygger på tre enkätundersökningar bland reklamköpare, dm-byråer och leverantörer. 21 byråer, 31 leverantörer och 77 kunder svarade på enkäten.

Swedma uppskattar att dm-marknaden, inklusive telemarketing, omsätter mellan 30 och 40 miljarder kronor.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev