Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Swedbank väljer Lowe: "Vi ska bli nummer ett"

Publicerad: 7 maj 2009, 05:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Sveriges största bank Swedbank väljer Lowe Brindfors som strategisk reklambyrå. För Dagensmedia.se berättar den sargade bankens kommunikationsdirektör Thomas Backteman om de höga ambitionerna för samarbetet.


Swedbank fick tidigt klä skott för finanskrisen i Sverige. Nyhetsinslag på tv visade oroliga sparare som köade utanför bankens kontor för kunna plocka ut sina pengar.

Som Dagensmedia.se tidigare kunde berätta inledde banken under senhösten ett fullständig översyn av sina kommunikationspartners.

Nu står det klart att det blir Lowe Brindfors som, i konkurrens med DDB Stockholm och Forsman & Bodenfors, tar hem jätteuppdraget som storbankens strategiska huvudbyrå.

- Vi bjöd in, som vi ser det, Sveriges mest kompetenta reklambyråer. De visade alla stor entusiasm för oss och gjorde en stark insats, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Swedbank.

Han listar tre anledningar till varför valet föll på Lowe Brindfors.

- Det var väldigt lyhörda för vår förfrågan, visade stor förståelse för vad vi behöver och de var den enda av de tre byråerna som inte har en annan bank eller sparföretag i sin kundportfölj.

Vad är det Swedbank behöver från sin nya byrå?

- Vi vill ha hjälp med att skapa kommunikationskoncept som vi kan implementera på de nationella marknaderna.

Kommer vi se ett nytt kommunikationskoncept från Swedbank?

- Det är mycket möjligt, även om jag ser detta arbete som något som sker över tid. Det kommer inte att bli några omedelbara gigantiska förändringar, men min förhoppning är att vi ska hitta bra koncept.

Var står varumärket Swedbank idag?

- Dagens Media presenterade en undersökning där vårt varumärke hamnade på andra plats av storbankerna i Sverige. Vi har, liksom många andra finansiella aktörer, drabbats av finanskrisen, men har tappat från en väldigt hög position. Vi har gått från numer ett till nummer två.

- Vi är Sveriges största bank och vårt mål är givetvis att återta tronen som nummer ett även gällande varumärket, säger Thomas Backteman.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.