Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

SVT: "Vi ska blir större än Aftonbladet på internet"

Publicerad: 3 maj 2002, 12:37
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:16

Med hjälp av marknadsföring i alla egna kanaler försöker SVT dra publik till den nya versionen av sajten SVT.se som lanseras på måndag. Målet är utmana Aftonbladet och TV4 och bli den största mediesajten i Sverige.


- Jag vill att SVT.se blir en av de största mediesajterna och jag tävlar gärna med TV4 och Aftonbladet. Vi vill vara angelägna för en stor del av Sveriges webbanvändare, säger Cecilia Axelsson, webbchef för SVT.se.

Inte alla är förtjusta i SVTS storsatsning på nätet och en del anser att den inte rimmar med SVTs public-serviceuppdrag. I SVTs nuvarande sändningstillstånd nämns inte internet överhuvdtaget.

- Det kommer ett nytt tillstånd som gäller från 1 januari som säger att SVT ska ha aktiviteter på webben. Jag inga problem med vårt public service-uppdrag.

De kommersiella medieaktörerna på webben får allt tuffare konkurrens från SVT.se, som hittills har haft en låg profil även om det är en välbesökt sajt på internet.

- Jag får frågan ganska ofta. Jag förstår att det här förstör deras kommersiella verksamhet. Men jag tycker inte att det är anmärkningsvärt att vi på SVT bedriver webbverksamhet. När det gäller tv-kanalen får vi aldrig höra att den förstör TV4s annonsmarknad.

Ett uttalat mål för SVTs sajt är att bli den största nyhetskanalen på webben. Därför slår SVT ihop texttv-redaktionen med webbredaktionen till en total styrka på 15-20 man. Det ska räcka för att utmana Aftonbladets nyhetsredaktion på internet, tror Cecilia Axelsson.

- Vi samarbetar tätt med redaktionerna på SVT24 och Aktuellt och Rapport.

Cecilia Axelsson vill inte prata om hur mycket SVT lägger på sin sajt i kronor räknat.

- Det kan jag inte kommentera. Men det är inte så mycket. Vi slösar inte på licenspengar.

Aftonbladet och TV4 behöver inte frukta någon konkurrens om internet-annonsörerna.

- Vi ska inte ha några annonser alls. Det får vi inte. Samma regler gäller på webben som i rutan. Det innebär att vi kan ha viss sponsring.

På måndag tar SVT ett första steg i storsatsningen på internet. SVT.se byter då form och navigationssystem. Dessutom införs en nya debattavdelning.

- Syftet är att vi vill vara med lite mer tydliga om vad vi ska göra på webben och visa att vi satsar mer. Vi vill också visa att SVT.se ska gå från att vara en marknadsförings- och informationskanal för SVT till att vara en kanal i sig.

På måndag inleder SVT även sin markandsföring av den nya versionen av sajten i form av trailers som slår ett slag för den nya vädertjänsten.

Nästa steg i SVTs sajtbygge blir att förlänga de olika programmen på sajten.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev